دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
تصحیح جدید «هدایت‌‌ المتعلمین فی‌طب» منتشر می‌شود/ «منهاج‌ الدکان» در راه بازار نشر

منیژه عبدالهی،‌ نویسنده و متخصص حوزه طب سنتی ضمن اشاره به پایان تصحیح مجدد کتاب «هدایت‌‌ المتعلمین فی‌طب» از انتشار ویرایش جدید «منهاج‌ الدکان» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

دکتر منیژه عبدالهی،‌ نویسنده و متخصص حوزه طب سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب جدید خود اظهار کرد: کتاب «هدایت‌‌ المتعلمین فی‌طب» با توضیح و شرح واژگان تخصصی این حوزه و با خط امروزی، دوباره تصحیح و به‌تازگی از سوی انتشارات چوگان منتشر شده است.
 
وی با اشاره به این‌که تصحیح مجدد این اثر، براساس چاپ جلال متینی صورت گرفته، افزود: رسم‌الخط نسخه مرحوم متینی براساس نسخه اصلی است و به‌عبارت‌ دیگر برای واژگان سرکج نقطه قرار نداده و در مجموع مرحوم متینی به‌طور کامل در فرایند تصحیح به متن اصلی وفادار بوده است. همچنین نشانه‌های نگارشی در این متن وجود ندارد، بنابراین برای مخاطب به‌ویژه دانشجو چندان قابل استفاده و فهم نیست. برای برقراری ارتباط آسان با متن، تصمیم گرفتم تا این کتاب را با خط امروزی دوباره تصحیح کنم. پاراگراف‌بندی‌ها برای مخاطب امروز تنظیم شده و شیوه نگارش نیز تغییر کرده است. ترتیب فصل‌ها با متن اصلی هماهنگی دارد.     
 
عبدالهی درباره کاربرد «هدایت‌‌ المتعلمین فی‌طب» ادامه داد: در یک کلام می‌توان گفت که این کتاب برای دانشجویان حوزه طب سنتی و دارو‌سازی سنتی کاربرد دارد. «هدایت‌‌ المتعلمین فی‌طب» منبع آموزشی است. دانشجوی روزگار ما با وجود کتاب‌های تصحیح شده نیازی به مراجعه به متن کهن ندارد.
 
این استاد دانشگاه شیراز گفت: مشکل بتوان گفت چقدر برای تصحیح مجدد این کتاب زمان صرف شده، اما به‌طور کلی کار جدی از نیمه دوم سال 93 آغاز و تا زمستان سال جاری به پایان رسید و برای چاپ به انتشارات چوگان سپرده شد.
 
وی درباره انتشار کتاب دیگر خود اظهار کرد: ویرایش جدید «منهاج‌ الدکان» نوشته عطار اسرائیلی و داود‌ابن ابی‌نصر متعلق به قرن هفتم هجری قمری را که کتابی ترجمه شده از عربی به فارسی است در دست انتشار دارم. محتوای این کتاب شامل شرح ساخت و تهیه مواد اولیه انواع شربت‌هاست. خواص انواع نوشیدنی‌ها نیز در این اثر آمده است. علاوه بر دانشجویان، پزشکان عمومی نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.
 
عبد‌الهی با اشاره به استفاده متخصصان شاخه‌های علوم‌انسانی از کتاب «منهاج‌ الدکان» افزود: متخصصان تاریخ، مردم‌‌شناسی و حتی جامعه‌شناسی نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند، چراکه این منبع علاوه بر آموزش تهیه انواع شربت‌ها، به دلیل اشاره به ابزار تولید شربت مانند دیگ‌ها، مهیا کردن آتش و شیوه پخت، مرجعی برای آشنایی با سبک زندگی مردم آن زمان تالیف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها