شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
اندیشه‌های دینی نویسنده اسپانیایی منتشر شد/ شاعران و فیلسوفان اگر آدم واحدی نباشند، برادران توأمانند

انتشارات ناهید در جدیدترین اثر منتشر‌شده خود، کتابی با عنوان «اندیشه‌های دینی اونامونو» داستان‌نویس و متفکر شناخته‌شده اسپانیایی را به قلم زهرا شاه‌پری، راهی بازار کتاب کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اندیشه‌های دینی اونامونو» نوشته زهرا شاه‌پری به همراه یادداشتی از بهاءالدین خرمشاهی، از سوی انتشارات «ناهید» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نویسنده در این کتاب پس از مقدمه خود، در چهار بخش با عنوان‌های «زمینه‌های شکل‌گیری اندیشه‌ها و آثار ادبی، دینی و فلسفی اونامونو»، مفهوم جاودانگی و تحقق آن»، «اونامونو و دینِ کیشوتی» و «جمع‌بندی» به تشریح اندیشه‌های دینی این داستان‌نویس و متفکر شناخته‌شده اسپانیایی پرداخته است.

در مقدمه این کتاب آمده: «اندیشه‌های دینی و فلسفی اونامونو از یک نقطه آغاز می‌شوند و آن نقطه مواجهه با مرگ است. 

اونامونو در مابعدالطبیعه خود، نقش عقل را در سایه ایمان تعریف می‌کند و می‌کوشد تا از استدلالات برجسته‌ترین اندیشمندان جهان به‌ویژه شاعران، در راستای اثبات جاودانگی مدد جوید و این خود سبب می‌شود تا ذهن پویای او مرزهای منطق و اندیشه را درنوردد و نامنتظمی را در نوشتار خود پیشه سازد.

باید در نظر داشت که او شاعر و رمان‌نویسی توانمند است و تخیل ابزاری است که او در بافت مابعدالطبیعه خود، از آن سود می‌جوید؛ چراکه باور دارد «شاعران و فیلسوفان اگر آدم واحدی نباشند، برادران توأمانند» و همین رویکرد متفاوت سبب می‌شود حتی فلسفه او نیز از دیگر فلسفه‌های وجودی متمایز گردد.»

همچنین در یادداشت پشت جلد این کتاب که توسط بهاءالدین خرمشاهی نوشته‌شده می‌خوانیم: «... اونامونو برای صاحب‌دلان اسپانیایی همان شأن و شکوه و شهرت را دارد که حافظ یا مولانا برای ما دارند. او را فیلسوف زندگی و اصالت وجود (اگزیستانسیالیسم) شمرده‌اند. فیلسوفان اگزیستانسیالیست بر آنند که بهترین خدمت فلسفه یا فکر و فلسفه آنان این است که زندگی را با مواجه عینی آن معنادار سازند.

این کتاب که حاصل پژوهش و نگارش سرکار خانم زهرا شاه‌پری بوده، یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال سرراست‌ترین  و پرنکته‌ترین شرح و بسط اندیشه‌های دینی شگرف و شیوه تعهد ایمانی ژرف اونامونوست و همانندش در زبان‌های اروپایی هم کم است.»

کتاب «اندیشه‌های دینی اونامونو» نوشته زهرا شاه‌پری در 176 صفحه، شمارگان 550 نسخه و باقیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات «ناهید» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها