دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
علم پدیدارشناسی موسیقی به ایران آمد

«بداهه گفت‌وشنود موسیقایی: پدیدارشناسی موسیقی» نوشته بروس بنسن با ترجمه حسین یاسینی از سوی نشر ققنوس منتشر شد. این کتاب نخستین اثر تئوریک منتشر شده در ایران درباره علم پدیدارشناسی موسیقی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بداهه گفت‌وشنود موسیقایی: پدیدارشناسی موسیقی» نوشته بروس بنسن با ترجمه حسین یاسینی از سوی نشر ققنوس روانه کتاب‌فروشی‌ها شد. این کتاب نخستین اثر تئوریک منتشرشده در ایران درباره علم پدیدارشناسی موسیقی است.

کتاب شامل پنج فصل به ترتیب با این عناوین است: «از آهنگسازی تا اجرا»، «آهنگسازی: از خاستگاه تا متن نهایی»، «اجرا، بداهه حفظ اثر»، «محصول در بطن عمل» و «رفتار موسیقایی با دیگران».

بروس الیس بنسن (متولد 1960 در ایلینوی آمریکا) استاد فلسفه کالج ویتن در ایلینوی و یکی از بنیان‌گذاران و دبیران انجمن الهیات و فلسفه قاره‌ای است. فلسفه قاره‌ای حضوری پررنگ در آرای بنسن دارد. او با رویکردی مبتنی بر پدیدارشناسی و هرمنوتیک به کاوش در حوزه‌هایی گوناگون مانند مذهب، الهیات، سیاست، زیبایی‌شناسی و موسیقی می‌پردازد. وی این کتاب را به هانس گئورگ گادامر، فیلسوف آلمانی، از بزرگان فلسفه قاره‌ای و از پیشگامان هرمونتیک فلسفی، تقدیم کرده است.

مترجم در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «فعالیت موسیقایی از نظر بنسن نه فقط سرشتی بداهه‌پردازانه دارد بلکه همواره در چارچوب یک گفت‌وشنود رخ می‌دهد. ویژگی‌های گفت‌وشنودِ حقیقی موسیقایی موضوع یکی از بحث‌های این کتاب است. بنسن احترام به «دیگری» (که می‌تواند آهنگساز، اجراگر، شنونده، یا حتی یک سنت دیگر باشد) و میدان دادن به صدای او را شرط اصلی برقراری یک گفت‌وشنود چندصدایی، خلّاق و اخلاق‌مدار می‌داند.»

«بداهه گفت‌وشنود موسیقایی: پدیدارشناسی موسیقی» نوشته بروس الیس بنسن و ترجمه حسین یاسینی با شمارگان هزار و 650 نسخه، 240 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی نشر ققنوس در دسترس مخاطبان قرارگرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها