سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
«موش» به کتابفروشی‌ها آمد/ انتشار نخستین جلد از مجموعه نمایشنامه‌های بهمن فرسی

نمایشنامه «موش» اثر بهمن فرسی از سوی نشر بیدگل منتشر شد. این ناشر تا نمایشگاه کتاب سال آینده (اردیبهشت 1395) پنج مجلد دیگر از این مجموعه را روانه بازار کتاب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشنامه «موش» نوشته بهمن فرسی، داستان‌نویس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر مشهور ایرانی منتشر شد. این کتاب نخستین مجلد از مجموعه «نمایشنامه‌های بیدگل: فرسی (1)» است که با دبیری علی اکبر علیزاد در نشر بیدگل منتشر می‌شود.

عماد شاطریان، مدیر نشر بیدگل به «ایبنا» گفت که تا اواسط این ماه (بهمن 1394) نمایشنامه «آرامسایشگاه» فرسی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و به تدریج تا نمایشگاه کتاب سال آینده (اردیبهشت 1395) چهار مجلد دیگر نیز منتشر خواهد شد. به عبارتی 9 نمایشنامه از این نویسنده در قالب 6 مجلد عرضه می‌شود. به گفته شاطریان آثار منتشر شده در این مجموعه همه با بازبینی و ویرایش جدید فرسی همراه شده‌اند.

نمایشنامه «موش» دو پرده، یک تابلوی انتهایی و یازده شخصیت با این اسامی دارد: میانجی، مدیر دولت، مدیر مسکن، مدیر پاسداری، مدیر بهداشت، مدیر نفوس، مدیر فرهنگ، موش در جوانی، مدیر مسکن وقت، مدیر نفوس وقت، موش. این نمایشنامه برای نخستین بار در سال 1342 از سوی نشر «نامه‌های سیاه» منتشر شده بود.



در بخشی از پرده اول این نمایشنامه می‌خوانیم:
«میانجی: روز به روز زودرنج‌تر و خام‌تر می‌شیم. زندگی ما رو نمی‌پزه، پر نمی‌کنه. تجربه همیشه می‌لنگه؛ و گرنه به من چه که خودمو بندازم وسط و بین مغزهای شما و پس‌افت یه مغز دیگه دلالی کنم؟ خوب یا بد، زشت یا زیبا، هرکسی به قدر شعورش سهم می‌بره. (مکث. با کمی خشم و تندی) باید پا به پای من اومده باشی، چیزایی رو که من دیده‌م و چشیده‌م، دیده و چشیده باشی، تا اون وقت بتونی این دروغا رو باور کنی و گرنه ته دلت بخند! هرهرهرهر! (مکث) پیشنهادی به نظرم رسید. به هر حال شما باید بپرین. اما نه بال لازمه نه پا. این کار، این پرش با چشم و ذهن باید صورت بگیره. چشماتونو خوب باز کنید؛ و بلکه بدرونید، این‌طور! (چشم‌هایش را می‌دراند)».

«گلدان»، «چوب زیر بغل»، «پله‌های یک نردبان»، «صدای شکستن»، «بهار و عروسک»، «دو ضربدر دو مساوی بی‌نهایت»، «سبز در سبز»، «هشت بعلاوه یک»، «سقوط آزاد» و «هویت: مستعار» نام شماری دیگر از نمایشنامه‌های فرسی است.

«موش: بازی در دو پرده و یک تابلو» نوشته بهمن فرسی با شمارگان هزار نسخه، 122 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها