دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
«گفتا من آن ترنجم» قاسم‌زاده در انتظار مجوز/ گوشه‌هایی از زندگی شخصی مولوی در یک رمان

رمان «گفتا من آن ترنجم» محمد قاسم‌زاده در وزارت ارشاد به سر می‌برد. این رمان، گوشه‌هایی از زندگی خانوادگی و اجتماعی مولوی را برای مخاطب امروز روایت می‌کند.

محمد قاسم‌زاده، داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: رمان جدیدم به نام «گفتا من آن ترنجم» که رمانی 440 صفحه‌ای است به وزارت ارشاد رفته است و بعید می‌دانم که مشکل خاصی برای دریافت مجوز داشته باشد.
 
وی افزود: در «گفتا من آن ترنجم» زندگی مولانا را از زمانی که با شمس آشنا می‌شود تا لحظه مرگش دربرمی‌گیرد. در حین داستان‌پردازی قصه کودکی مولانا هم به میان می‌آید. پس به‌نوعی می‌شود گفت که این رمان داستان زندگی مولانا از زمان تولد تا لحظه مرگ نیز هست.
 
نویسنده کتاب «داستان‌های عاشقانه در ادبیات فارسی» افزود: مولانا امروز در جهان مطرح است اما اکثر کسانی که درباره مولانا حرف می‌زنند، اطلاعات دقیقی درباره زندگی این شاعر ندارند.
 
این داستان‌نویس به بیان نمونه‌ای از زندگی مولانا پرداخت و گفت: مولوی سه پسر داشت و هرکدام از این سه پسر راه و مسلک مختلفی در پیش گرفتند. سلطان‌ولد عارف بود و پیرو پدر شد و راه مولانا را در پیش گرفت. قطب‌الدین ضد مولانا بود و فقیه شد و می‌گفت که شما –یعنی مولانا و پیروانش- مشتی آدم هستید که کارتان به پایکوبی دور ستون‌ها خلاصه‌شده است! امیرمظفر نیز خزانه‌دار پادشاه شد.
 
قاسم‌زاده توضیح داد: در خانواده مولانا گرایش‌های مختلفی وجود داشت و این‌گونه نیست که هر حرفی که مولوی می‌زد همه بی‌چون‌وچرا تصدیق می‌کردند و می‌گفتند بلی. در آناتولی آن زمان جنبشی به نام «اخی‌ها» راه افتاد که فراوان درباره این جنبش بحث شده است. در اغلب کتاب‌هایی که درباره مولانا نوشته‌شده به شخصیت مولانا در شهر نمی‌پردازند درحالی‌که این ویژگی‌ها می‌تواند به نقد آثار او کمک کند.
 
این داستان‌نویس مدعی شد: در جنبش «اخی‌ها» عده‌ای به مولانا فحش می‌دادند و عده‌ای به نام او آشوب می‌کردند و آیین‌های مختلفی مانند فراماسونرها داشتند. من هم دوستدار مولانا هستم اما چشم‌بسته عاشق و شیفته و شیدای او نیستم. مولانا دختری به نام «کیمیا» را به شمس شوهر داد که شمس از بس که آن دختر را کتک زد، آن دختر مُرد. این‌ها اطلاعاتی است که هرکدام از مخاطبان ادبیات باید از مولوی داشته باشند تا دقیق‌تر درباره زندگی او تأمل کنند.
 
قاسم‌زاده تأکید کرد: باز هم می‌گویم که من هم دوستدار مولانا هستم اما می‌خواهم بگویم که حرف او وحی منزل نیست. چون مخاطب رمان بیشتر از دیگر گونه‌های ادبی در روزگار ماست. من این موضوع را دستمایه نوشتن قرار دادم و همه این مباحث را در رمانم آورده‌ام. این رمان از سوی نشر روزبهان منتشر خواهد شد.
 
این نویسنده یادآور شد: چاپ دوم کتاب «چیدن در باد» که نخستین چاپش در سال 92 از سوی نشر قطره منتشر شد، تا پایان بهمن‌ماه از سوی انتشارات روزبهان راهی بازار کتاب می‌شود. «توراکینا» از سوی همین انتشارات به چاپ سوم می‌رسد و «شهسوار بر باره باد» از سوی روزبهان به چاپ چهارم می‌رسد. «نوستراداموس به روایت کلثوم ننه» نیز در روزبهان به چاپ سوم خواهد رسید.
 
محمد قاسم‌زاده متولد 1334 نهاوند است. «پرندگان بی‌فصل»، «بی‌پایاب»، «شهسوار بر باره باد»، «رقص مرغ سقا»، «بانوی بی‌هنگام»، «خاطرات محرمانه خانوادگی»، «توراکینا»، «شهر هشتم»، «رؤیای ناممکن لی‌جون»، «رقص در تاریکی»، «سیاوش»، «روی جاده نمناک»، «نوستراداموس به روایت کلثوم ننه»، «افسانه‌های کهن ایرانی» و «داستان‌های عاشقانه ادبیات فارسی» نام برخی از کتاب‌های اوست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها