شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
«کارگاه تئاتر» عبدالرضا فریدزاده به پیشخان کتابفروشی‌ها رسید

«کارگاه تئاتر» نوشته عبدالرضا فریدزاده از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. به گفته نویسنده، این کتاب حاصل 30 سال تدریس او در حوزه تئاتر است.

عبدالرضا فریدزاده به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «کارگاه تئاتر» جدیدترین کتاب من است که چند روز پیش از سوی انتشارات کتاب نیستان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب حاصل بیش از 30 سال تدریس من برای گروه‌های سنی مختلف تئاتری است.

وی افزود: محتوای کتاب «کارگاه تئاتر» شامل آموزش بخش‌های اصلی تئاتر یعنی نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری و زیرمجموعه‌های آنهاست که همراه با تمرین‌های بسیار به مخاطبان ارائه شده‌اند.

فریدزاده درباره محتوای کتاب توضیح داد: کتاب شامل دو بخش است. بخش نخست آموزش «فن بیان» است و بخش دوم تدوین و تحلیل عوامل و عناصر تئاتر. علت اینکه آموزش فن‌بیان بخش نخست این کتاب را به خود اختصاص داده، این است که هرکسی در زندگی عادی برای تاثیرگذاری بیشتر نیاز به فن‌بیان دارد. در تئاتر نیز به دلیل آنکه این مساله بسیار مهم است و گروه زیادی کار می‌کنند تا کار تئاتر به نتیجه برسد، باید به فن‌بیان اهمیت بسیاری داد.

این نمایشنامه‌نویس اضافه کرد: بخش فن‌بیان شامل بیش از 100 تمرین است و به صورت خودآموز ارائه شده؛ یعنی همه می‌توانند بیان رفتاری و بیان گفتاری را بدون نیاز به معلم بیاموزند. این بخش در سال 1361 به صورت کتاب مستقلی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی دانشکده هنرهای زیبا منتشر شده بود و اکنون با اصلاحاتی دوباره در ابتدای «کارگاه تئاتر» منتشر شده است.

فریدزاده همچنین به زبان ساده کتاب نیز اشاره کرد و گفت: در طی سال‌ها تدریس تئاتر در سه مقطع «کودک و دانش‌آموز»، «دانشجویان تئاتر» و «تئاتری‌های حرفه‌ای» توانستم به درک کاملی از نیازهای این سه طیف برسم و مطالب این کتاب را سامان دهم. زبان کتاب را نیز ساده ــ اما دقیق و علمی ــ انتخاب کردم تا همه بدون داشتن مربی و معلم مطالب آن را درک کنند. بر این اساس این کتاب به‌ویژه برای گروه‌های تئاتر در شهرستان‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که این گروه‌ها برای سطحی کار نکردن نیازمند آموزش هستند.

عبدالرضا فریدزاده شاعر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر، متولد 1331 است. او معلم بازنشسته آموزش و پرورش است. پیشتر سه دفتر شعر با عنوان‌های «خنجر همیشه قدیمی‌ است»، «لیلا به خواب من می‌آیی؟» و «مربع‌ها» از وی به چاپ رسیده است.

«خود‌آموز فن بیان»، نمایشنامه «اهل کوفه»، مجموعه نمایشنامه‌های «سحرگاه با شیطان»، «سفر به جنون»، «نگاهی از پشت پنجره»، «دو نمایشنامه پروانه در جیب غول و آل» و «گزیده ادبیات معاصر، مجموعه نمایشنامه افسانه داد» از دیگر کارهای منتشر شده فریدزاده هستند. مجموعه نمايشنامه «سحرگاه با شيطان» فریدزاده در نوزدهمین جشنواره کتاب فصل در اسفند 1390 به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

همچنین مجموعه نمایشنامه «سفر به جنون» این نویسنده در بخش نمايش گروه هنر نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت در فروردین 1391 به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

«کارگاه تئاتر» عبدالرضا فریدزاده با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 280 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها