چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
«مبانی جامعه‌شناسی هنر» رامین در ششمین پله نشر

چاپ ششم «مبانی جامعه‌شناسی هنر» شامل 19 مقاله با تالیف و ترجمه علی رامین از سوی نشر نی روانه کتابفروشی‌ها شد. چاپ نخست این کتاب در سال 1387 منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر نی ششمین چاپ کتاب «مبانی جامعه شناسی هنر» تالیف و ترجمه علی رامین را منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب در سال 1387 روانه کتابفروشی‌ها شده بود. کتاب شامل 19 مقاله است، که سه مقاله آن تالیفی و 16 مقاله ترجمه است. «نظریه‌ها و رهیافت‌ها»، «جامعه شناسی هنر و نظریه‌های کلاسیک» و «پی‌یر بوردیو و جامعه شناسی هنر» عناوین مقاله‌های تالیفی رامین در این کتاب است.

«هنر چیست؟ جامعه‌شناسی هنر چیست؟» ورا زولبرگ، «ساختار اجتماعی و آفرینش هنری»، «هنر و ایدئولوژی» و «جامعه‌شناسی در برابر زیباشناسی» هر سه از جنت ولف، «هنر، جهان و اجتماع» روزالیند هورستاس، «مارکسیسم و زیباشناسی» استوارت سیم، «جایگاه اجتماعی هنرمند در رنسانس» آرنولد هاوزر و «هنرمندان» ویکتوریا الکساندر، عناوین شماری از مقالات این کتاب به همراه نام نویسندگان آنهاست.

همچنین نام دیگر مقالات منتشر شده در این کتاب به این شرح است: «هنر، جامعه و اخلاق» تام سورل، «دین و زیباشناسی» نیکلاس ولتر اشتروف، «ساختارگرایی و پساساختارگرایی» استورات سیم، «جامعه هنری و فعالیت‌های مشترک» و «عرضه و فروش آثار هنری» هر دو از هوارد بکر، «اخلاق و زیباشناسی» و سیاست و زیباشناسی» هر دو از نوئل کارول.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «جامعه‌شناسی هنر، دانشی «دوزیستی» متشکل از دو رکن هنر و جامعه‌شناسی است. هنر، واژه‌ای با بار ارزشی، از زمره‌ علوم انسانی است که سرشتی کیفیت‌گرا دارد. زیباشناسان و فیلسوفان هنر کوشیده‌اند هنر را از زوایای سه‌گانه‌ هنر، هنرمند و مخاطب بنگرند و با صورت‌بندی تعاریفی عمدتاً ذات‌شناسانه، پرسش کلی چیستی هنر را پاسخ گویند. جامعه ‌شناسی علمی کمیت‌گراست که به مطالعه‌ اجتماع و نظام‌های انسانی، روابط افراد با یکدیگر و با جامعه، نهادها و ساختارهای اجتماعی می‌پردازد و نیز به موضوع ارتباطات انسانی و چگونگی انتقال و خلق معنی در بستر اجتماع، توجهی جدی دارد. جنبه‌ اخیر، در جامعه‌شناسی هنر حایز اهمیت محوری است. قیاس رویکرد علوم انسانی و علوم اجتماعی به هنر، که فصل مهمی از این کتاب است، بازگشاینده‌ دریچه‌ وسیعی به روی بحث‌های جاریِ مطالعات فرهنگی و پژوهش‌های هنری است که چالش گفتمانی زیباشناسی و جامعه‌شناسی هنر در سرلوحه‌ آن قرار دارد.»

نشر نی ششمین چاپ کتاب «مبانی جامعه شناسی هنر» تالیف و ترجمه علی رامین را با شمارگان هزار نسخه، 672 صفحه و بهای 33 هزار تومان منتشر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها