دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
آموزش مراقبت و پرستاری از سالمندان در کتاب «سالمندان؛ خودکارآمدی و پرستاری»

نخستین چاپ کتاب «سالمندان؛ خودکارآمدی و پرستاری» با تاکید بر لزوم آموزش خانواده‌ها در مراقبت و پرستاری از سالمندان، از سوی انتشارات جامعه‌نگر راهی بازار نشر شده است.

سارا ترکانی، نویسنده کتاب «سالمندان؛ خودکارآمدی و پرستاری» در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره ضرورت تالیف این کتاب اظهار کرد: به دلیل اشتغال در بیمارستان با سالمندان زیادی در ارتباط هستم که دلایل مراجعه این افراد و نوع پذیرش آن‌ها و تجربیاتم در تدوین پایان‌نامه‌ام موجب شد کتاب «سالمندان، خودکارآمد و پبرستاری» را تالیف و منتشر کنم.
 
وی افزود: در این کتاب به دو طیف سالمندِ نیازمند به مراقبت اشاره کرده‌ام. نخست سالمندانی که برای مسائل کوچک مانند اندازه‌گیری فشارخون و پانسمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و گروه دیگر سالمندانی هستند که به دلیل مشکلات عمده مانند زخم پای دیابتی یا شکستگی پا و لگن به مراقبت‌های شدید‌تری نیاز دارند.
 
ترکانی ادامه داد: بیشتر خانواده‌ها به دلیل ناآشنایی با ابتدایی‌ترین مراقبت‌های پزشکی، سالمندان خود را به افرادی می‌‌سپارند که آن‌ها نیز چندان آشنایی با الفبای پرستاری سالمندی ندارند و این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها در سال 1425 کشورمان به سوی سالمندی حرکت می‌کند و آموزش‌ مراقبت و پرستاری از سالمندان ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
این نویسنده با اشاره به فعالیت رسانه‌ها در حوزه آموزش پرستاری از سالمندان گفت: رسانه‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره سالمندی کشور در سال‌های آتی، برنامه‌هایی را برای آموزش خانواده‌‌ها تولید کرده‌اند اما نکته اصلی تأثیر این برنامه‌هاست. نهادی برای ارزشیابی برنامه‌های تولیدی با موضوع پرستاری از سالمندان وجود ندارد تا میزان تأثیرگذاری آن‌ها را بسنجد. اگر نسبت به برنامه‌های آموزشی این حوزه بی‌‌توجه باشیم باید هزینه‌های سنگینی را برای مراقبت از سالمندان پیش‌بینی کنیم.  
      
وی افزود: چرا باید یک سالمند مبتلا به دیابت گرفتار زخم پای دیابتی شده یا به دلیل بی‌احتیاطی خانواده‌‌ها یا خودش دچار شکستگی شود. بهترین گروه برای آموزش در ابتدا خود سالمندان هستند. تجارب پژوهشی و میدانی ثابت کرده اگر سالمندان اطمینان حاصل کنند که زیرنظر پیگیرانه افراد متخصص درمانگر قرار دارند، به توصیه پزشکان خود توجه می‌کنند.
 
نخستین چاپ کتاب «سالمندان؛ خودکارآمدی و پرستاری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 108 صفحه، به بهای 6 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها