سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
همایش هنر معاصر ایران و جهانی شدن برگزار می‌شود/همایشی برای آشنایی هنرمندان ایرانی با نهادهای جهانی هنر

همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» با دبیری محمدرضا مریدی در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، اسفند ماه جاری برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این همایش آشنایی هنرمندان ایرانی با نهادهای جهانی هنر است و مقالات برگزیده نیز در قالب کتاب در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

محمدرضا مریدی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از سوی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و با مشارکت دانشگاه هنر، فرهنگستان هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی، در اسفند جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: محورهای این همایش در این چند دسته خلاصه می‌شود؛ تجربه‌های نو در هنر معاصر ایران، هنر معاصر ایران در پارادوکس محلی­ گرایی و جهانی­ گرایی، هنر ایران در عصر رسانه‌های جدید، هنر ایران در بازار بین المللی هنر، هنر ایران در جشنواره‌ها و رویدادهای جهانی هنر، هنر ایران در انجمن‌ها و اتحادیه‌های بین المللی هنر، هنر ایران در مطالعه تطبیقی با هنر منطقه­ای غرب آسیا و کشورهای همسایه.

مریدی ادامه داد: یکی از اهداف مهم برگزاری این همایش آشنایی هرچه بیشتر هنرمندان ایران با نهادها و انجمن‌های جهانی هنر است. نسبت هنر و جهانی شدن از سه طریق قابلیت بررسی دارد؛ شرکت در رویدادهای هنری جهانی، مثل فستیوال ونیز، شرکت در بازارهای جهانی، مانند حراج کریستیز لندن و در نهایت حضور در نهادها و انجمن‌های بین‌المللی هنر است. متاسفانه هنر ایران با مورد سوم یعنی نهادها و انجمن‌های جهانی هنر چندان آشنا نیست.

دبیر علمی همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» همچنین با اشاره به این نکته که کمتر هنرمند ایرانی عضو مجامع بین‌المللی هنر است، گفت: پیوند جامعه هنری ایران با عرصه جهانی هنر سازمان یافته نیست. معرفی این نهادها به هنرمندان ایرانی دستاوردی به مراتب بهتر و بیشتر از حضور در رخدادها و بازارهای جهانی هنر دارد. باید هنر ایران در سطح جهان حضوری دائمی داشته باشد و نه صرفا حضور رویدادی و جشنواره‌ای.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر در ادامه درباره زمان برگزاری این همایش و اعلام مقالات برگزیده، گفت: نویسندگان و پژوهشگران تا پایان این ماه (آذر 1394) فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همایش در ششم اسفند در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. مقالات برگزیده نیز در قالب کتابی منتشر و در دسترس عموم مخاطبان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مریدی همچنین اعضای هیات علمی این همایش را به این شرح معرفی کرد: فواد نجم‌الدین، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ، محمدمهدی رحیمیان، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، اصغر کفشچیان مقدم، عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، راضیه یاسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نیره توکلی، عضو انجمن جامعه‌شناسان ایران و من، اعضای کمیته علمی این همایش هستیم و مقالات را داوری خواهیم کرد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با دبيری مجتبی آقايی از سوی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در بهمن و اسفند آینده (1394) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها