دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
انتشار کتاب مجموعه مقالات همایش پژوهشی اقتصاد هنر ایران

کتاب «مجموعه مقالات همایش پژوهشی اقتصاد هنر ایران» به کوشش سجاد باغبان ماهر و مجید سرسنگی از سوی انتشارات مطالعات بینارشته‌ای منتشر شد. این همایش در پاییز سال گذشته (1393) از طرف خانه هنرمندان برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب مجموعه مقالات همایش پژوهشی «اقتصاد هنر ایران» به کوشش مجید سرسنگی و سجاد باغبان ماهر از سوی انتشارات مطالعات بینارشته‌ای منتشر شد. این کتاب شامل 20 مقاله است که همه آنها در همایش اقتصاد هنر ایران ارائه شده بودند.

این همایش در پاییز سال گذشته (1393) با دبیری علمی مجید سرسنگی، با همکاری بانک پاسارگاد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. محمدرضا آزاده‌فر، محمد سریر، حمیدرضا شش‌جوانی، ناصر فکوهی، شایسته مدنی و محمدرضا مریدی، اعضای شورای علمی و داوری مقالات این همایش بودند. همچنین سجاد باغبان ماهر، معاون پژوهشی وقت، خانه هنرمندان دبیر اجرایی این همایش بود.

«نقش بازدارندگی رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان داخلی و خارجی در توسعه اقتصاد هنرهای اجرایی در ایران» محمدرضا آزاده‌فر، «تحلیل جهت دهی اقتصاد به گفتمان هنر» سجاد باغبان ماهر و علی اکبر جهانگرد، «هنرمندان تجسمی و شیوه‌های مصرف درآمد هنری، نمونه موردی: مجسمه‌سازان» لیلا بهرامی، «بررسی نقش اقتصاد در رشد تئاتر گیلان در عصر قاجار» عباس پناهی و نگار شیخان و «تاثیر عملکرد کانال‌های ارائه آثار هنرهای تجسمی بر خلق ارزش» انسیه ترابی و فاطمه اکبری به ترتیب عناوین پنج مقاله نخست کتاب به همراه نام نویسندگان آنهاست.

عناوین مقاله‌های ششم تا دهم کتاب نیز به این شرح است: «بازتاب تحولات اجتماعی در اقتصاد هنر ایران» نوشته علی اکبر جعفری خواه، «تحلیل ساز و کارهای سرمایه‌گذاری بانک‌ها در عرصه هنر: مطالعه موردی عملکرد بانک پاسارگاد» نوشته علی اکبر جهانگرد، «موزه‌های هنری بانک‌ها و چالش‌های کارکردی» نوشته رضا دبیری نژاد، «بازار هنر ایران و گفتمان‌های مسلط» نوشته آروشا مشتاقیزاده و «الگوی سرمایه‌گذاری دولتی در اقتصاد فرش دوره صفوی» نوشته حسن قاسمی نژاد راینی و محسن عبداللهی.

«عرضه و فروش آثار تجسمی با نگاهی به حراجی تهران» نوشته علی رنگچیان و عباس نسل شاملو، «موقعیت یابی و تبلیغات؛ نیاز امروز تجارت جهانی فرش دستباف ایران» نوشته علی وندشعاری، «مقدمه‌ای بر بازشناسی و آسیب‌شناسی نسبت هنر و اقتصاد در هنرهای سنتی» نوشته علیرضا هاشمی نژاد، «بررسی نقش آتلیه شخصی هنرمندان در قیاس با سایر جایگاه‌های فروش آثار هنرهای تجسمی در ایران» نوشته وحید شارک و مصطفی گودرزی و «شناسایی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر تقاضای مد لباس ایرانی، مطالعه موردی: زنان اصفهان» نوشته مریم مولازاده، به ترتیب عناوین مقاله‌های 11 تا 15 کتاب است.

در نهایت عناوین مقاله‌های شانزدهم تا بیستم کتاب نیز به این شرح است: «سیاست‌های حمایتی و یارانه‌های هنر: نگاهی به نتایج و آثار احتمالی حمایت و پرداخت یارانه‌ها به بخش فرهنگ و هنر» نوشته حمیدرضا شش‌جوانی، «انسان‌شناسی و سیاست در موزه‌داری شهری، در نقد منطق مجموعه‌داری» نوشته ناصر فکوهی، «تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر فروش آثار هنری» نوشته رویا کاربخش و حسین پویا، «زن و مصرف هنری خانواده» نوشته شایسته مدنی لواسانی و «کپی برابر اصل: اقتصاد نسخه‌های کپی آثار هنری و پیشنهادی برای بازار نقاشی ایران» نوشته محمدرضا مریدی و معصومه تقی زادگان.

مجید سرسنگی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «هنرمند اگر وابسته باشد فرصت نقادی را از دست می‌دهد؛ برای همین اقتصاد هنر برای ما اهمیت دارد. چرا که تبیین صحیح رابطه اقتصاد و هنر موجب می‌شود که هنرمندان بتوانند روی پای خود بایستند و آزادانه وظیفه خود را که نقادی است، انجام دهند.»

کتاب «مجموعه مقالات همایش پژوهشی اقتصاد هنر ایران» به کوشش سجاد باغبان ماهر و مجید سرسنگی با شمارگان هزار نسخه، 283 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات مطالعات بینارشته‌ای روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها