سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
برگزاری اختتامیه «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در اسفندماه

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» گفت: آیین اختتامیه دومین دوره این جشنواره‌ها هفته نخست اسفندماه امسال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

ابراهیم حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتابخوانی، با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، جشنواره «پایتخت کتاب ایران» را برگزار می‌کند.
 
وی توضیح داد: آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، بر اساس تناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، داشتن  قابلیت الگوبرداری، برخوداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا و ضمانت اجرا ارزیابی می‌شوند.
 
دبیر اجرایی جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بنیاد ملت وابسته به بانک ملت به شهرهایی که در این جشنواره طرح‌ها و برنامه‌های خوبی ارائه داده‌اند، تسهیلات مناسبی در قالب کمک به راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، کمک به اهل قلم و تشکل‌های حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه می‌کند. این تسهیلات برای شهر برگزیده به صورت ویژه ارائه خواهد شد.
 
حیدری ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از یکی از برنامه‌های ترویج کتابخوانی شهرهای این جشنواره حمایت می‌کند. همچنین این دانشگاه در 5 شهر برگزیده نخست، 5 کتابفروشی راه‌اندازی خواهد کرد.
 
وی درباره دومین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» عنوان کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام روستاهای شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» بسته‌های فرهنگی (شامل کتاب و سایر محصولات فرهنگی) ارسال خواهد کرد. همچنین بانک آینده به 10 روستای برگزیده در این جشنواره 10 میلیون تومان پول نقد اهدا می‌‌کند؛ دبیرخانه ستاد برگزاری این جشنواره در طول سال رصد خواهد کرد که این مبلغ در راستای تحقق اقدامات فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی مصرف شود.
 
دبیر اجرایی جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» ادامه داد: دبیرخانه کانون مساجد کل کشور نیز به هر کدام از روستاهای برگزیده 5 میلیون تومان پول نقد ارائه خواهد کرد. علاوه بر آن، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 15 میلیون تومان کتاب به روستاها برگزیده اهدا می‌کند. وزارت کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز قرار است در راستای حمایت از روستاهای برگزیده گام بردارند اما هنوز سقف حمایت‌هایشان مشخص نشده است.
 
حیدری در پایان، از برگزاری آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در هفته نخست اسفندماه خبر داد و گفت: این مراسم با حضور مقامات کشوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها