یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
گفت‌وگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان کتاب شد/ نظر فیلمساز پیشکسوت درباره آثار اصغر فرهادی

«از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان» شامل گفت‌وگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان، با تدوین و تنظیم سعید پورعظیمی از سوی نشر ثالث منتشر شد. در بخش‌هایی از این کتاب نظر ابراهیم گلستان درباره فیلم‌های اصغر فرهادی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر ثالث کتاب «از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان» شامل گفت‌وگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان را با تدوین و تنظیم سعید پورعظیمی منتشر کرد. در این کتاب زندگی و آثار گلستان، اعم از فیلم و کتاب، همچنین سینما و فرهنگ ایران، بحث و بررسی شده است.

مباحثی که فیاد در این کتاب با گلستان مطرح کرده جدید هستند و در کتاب «نوشتن با دوربین: رو در رو با ابراهیم گلستان» پرویز جاهد بحث نشده‌اند؛ به عنوان مثال در چند جای این کتاب صحبت از اصغر فرهادی و فیلم اسکاری‌اش «جدایی نادر از سیمین» می‌شود و گلستان نظر خود درباره این فیلم و شیوه کارگردانی فرهادی را به این شرح بیان می‌کند: «تو همین فیلم‌هایی که الان از ایران جایزه برده فیلم فرهادی واقعا فیلم است. واقعا درجه اول است. نه فقط این فیلمش (جدایی نادر از سیمین) فیلم‌های «چهارشنبه سوری» و «شهر زیبا» نیز به همین جور فوق‌العاده است.» (به نقل از صفحه 64 کتاب)

همچنین در صفحه 147 کتاب نیز صحبت از ترجمه نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر به قلم ابراهیم گلستان می‌شود که گویا پیش از طی کردن مراحل چاپ گم شد.

فیاد در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «پس از مدتی مکاتبه و مکالمه تلفنی با ابراهیم گلستان، به قصد تهیه فیلمی از او، سرانجام موفق شدم در ماه سپتامبر 2012 با او در خانه‌اش در بولنیِ لندن، در محدوده پنج روزی که به من وقت داده بود، دیدار و گفت‌وگو کنم. بعد از بازگشت به لس‌آنجلس، متن این گفت‌وگو را به پیشنهاد او از هفت ساعت نوارهای ویدئو، پیاده کردم و آن را به قصد تصحیح و ویرایش برای گلستان فرستادم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که چون نمی‌توان همه حرف‌های گلستان را در فیلم گنجاند، بهتر است آن را به صورت کتابی درآورم و بعد آن را ضمیمه فیلمی کنم که از او خواهم ساخت.»

«از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان»‌ با شمارگان هزار و 100 نسخه، 239 صفحه و بهای 18 هزار تومان از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

ترجمه‌های «آوازهای غمناک: برگزیده شعرهای لنگستون هیوز» و «سیاهپوست بودن: برگزیده شعر سیاهپوستان آمریکا»، نام دیگر کتاب‌های منتشر شده حسن فیاد است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها