یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
تحلیل متون کهن مزیت «دانشنامه امام حسین (ع)» است/ تدوین دانشنامه‌ای متن‌محور

کارشناسان حاضر در نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» بر این نکته اتفاق نظر داشتند که «دانشنامه امام حسین (ع)» توانسته است متون کهن را تحلیل و آن را در اختیار خوانندگان قرار دهد. همچنین از منظر این کارشناسان، دانشنامه حاضر مجموعه‌ای متن محور است.

گزارش صوتی این نشست را اینجا بشنوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» اثر آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری (یکشنبه 26 مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی‌نژاد، یکی از مولفان و ناظران «دانشنامه امام حسین (ع)»، سید حسن فاطمی، عاشورا‌پژوه و مهدی آشتیانی به عنوان دبیر نشست در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی‌نژاد، یکی از مولفان و ناظران تالیف «دانشنامه امام حسین (ع)» درباره روند تالیف این کتاب گفت: این کتاب با نظارت مستقیم آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری تالیف و تنظیم شده است. با کسب اجازه از این عالم ربانی، کار تالیف این دانشنامه را گسترش دادیم. ایشان نیز تمامی مطالب و متون تهیه شده را با دقت تمام بررسی و نقدهایی بر آن نوشتند.
 
وی با بیان این‌که در این دانشنامه متون کهن تاریخی، بازتنظیم شده است، اظهار کرد: تنظیم جدید این متون نیز با نظارت دقیق و عالمانه آیت‌الله ری‌شهری همراه بود. باید گفت «دانشنامه امام حسین (ع)» مجموعه‌ای است که بر پایه متن تهیه شده است.
 
طباطبایی‌نژاد، با اشاره به تلاش 10 ساله محققان برای تالیف این دانشنامه 16 جلدی گفت: به نظر می‌رسد، دانشنامه حاضر، جزو اقدامات پژوهشی بی‌بدیل در حوزه عاشورا‌پژوهی باشد. یکی از نقاط مهم در تالیف این دانشنامه توجه مولفان به منابع معتبر بوده است، به طوری‌که مولفان و محققان این دانشنامه تمام متون کهن و تاریخی که تا قرن نهم هجری قمری نوشته شده را بررسی کرده‌اند.

فاطمی نیز در ادامه گفت: این دانشنامه به دلیل دارا بودن برخی خصایص و ویژگی‌ها از معتبرترین کتاب‌های حال حاضر در حوزه عاشورا‌پژوهی و زندگی امام حسین (ع) است. این دانشنامه علاوه بر دارا بودن منابع و تاریخ نقلی متون، دارای تاریخ تحلیلی نیز است؛ به عبارتی مولفان در تالیف این دانشنامه به تحلیل متون کهن و قدیمی نیز پرداخته‌اند.

وی اظهار کرد: این کتاب دارای «جامعیت» است، به طوری‌که در این کتاب، اقوال و منابع غیرمعتبر نقل نشده است. «اعتبارسنجی» دیگر مزیت این کتاب به‌شمار می‌آید. مولفان در تالیف این دانشنامه، اعتبار اسناد تاریخی را سنجیده و سپس در کتاب به آنها اشاره کرده و در اختیار مخاطب قرار داده‌اند.
 
این عاشورا‌پژوه با بیان این که «گزیده‌نگاری» از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه است، اظهار کرد: تمام متون عربی در این دانشنامه با اعراب‌گذاری و علامت‌گذاری منتشر و در دسترس خوانندگان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
گزارش تکمیلی نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها