دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
«بار دیگر نادر» در بازار کتاب پیدا شد/ کتابی همراه با اپلیکیشن واقعیت افزوده

سید قاسم یاحسینی از انتشار کتاب «بار دیگر نادر» درباره شهید نادر مهدوی از سوی نشر فاتحان خبر داد.

سید قاسم یاحسینی درباره کتاب تازه‌نشر خود با عنوان «بار دیگر نادر» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این کتاب، زندگینامه شهید نادر مهدوی (شهید شاخص سال 1394) است و من برای نخستین‌‌بار از خاطرات شفاهی به صورت گسترده و همه جانبه استفاده و زندگی شهید نادر مهدوی را از ابتدای تولد تا هنگام شهادت و پس از شهادت بررسی کرده‌ام.
 
نویسنده «نادر برادرم حسین» شیوه کار بر کتاب تازه‌اش را «ابتکاری» دانست و با یادآوری این نکته که در کتاب‌های منتشر شده در حوزه خاطرات شفاهی، معمولا یک یا چند نفر خاطرات خود را روایت می‌کنند، گفت: من در این کتاب با مورد توجه قرار دادن زندگی مهدوی از آغاز تا شهادت، فقط با تکیه بر خاطرات شفاهی برادر، دوستان و هم‌رزمان آن شهید زندگی وی را مرور می‌کنم. مخاطب روایتی کاملا مستند و با تاکید بر خاطرات شفاهی افراد مختلف را مرور می‌کند.
 
یاحسینی درباره ویژگی‌های کتاب «بار دیگر نادر» توضیح داد: استفاده از اپلیکیشن واقعیت افزوده، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب است. حدود 16 فیلم یک تا سه دقیقه‌ای در کتاب گنجانده شده است و مخاطب می‌تواند با گرفتن تلفن همراه یا تبلت خود روی برخی حروف مشخص شده، فیلم‌های مرتبط با آن موضوع را ببیند.
 
این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و تاریخ که در کتاب‌هایی چون «رو در روی شیطان»، «پای پیاده روی آب»، «پشت سنگر موج»، «نادر برادرم حسین» در پاسخ به این پرسش که در «بار دیگر نادر» چقدر از سوابق نگارشی قبلی خود درباره شهید مهدوی بهره برده‌اید؟ گفت: کتاب‌های قبلی من که در گفت‌وگو با اقوام و همرزمان شهید مهدی نوشته شده بود، فقط به بخش‌هایی از سرگذشت شهید نادری پرداخته بودند. در کتاب «بار دیگر نادر» صرفا بر زندگی شهید نادر مهدوی متمرکز شده‌ام و همه مصاحبه‌ها فقط بر محور او و فعالیت‌هایش انجام شده است.

یاحسینی با بیان این‌که به عنوان تاریخ‌نگار پس از رئیسعلی دلواری، شهید مهدوی را یکی از بزرگترین قهرمانان از میان مردم شهر بوشهر در مبارزه با استکبار جهانی می‌دانم، ادامه داد: او در سال 1366 (20 مهرماه) در جریان مقابله به مثل نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، به شهادت رسید. بنابراین، اسنادی که در نشریات و آرشیو‌های متعدد خارجی در این باره وجود دارند، قطعا قابل توجه‌ است.

به گفته وی، کتاب «بار دیگر نادرم در قطع رقعی و حدود 250 صفحه، از سوی نشر فاتحان منتشر شد.

درباره شهید نادر مهدوی

 
 

نادر مهدوی در خرداد سال ۴۲ در شهرستان دشتی بوشهر به دنیا آمد. نام پیشین او حسین بسریا بود. مهدوی از سال‌های اولیه تشکیل سپاه پاسداران وارد این نهاد شد و پس از خدمت در سپاه اهواز و جم به فرماندهی عملیات سپاه خارک رسید.

وی پس از طرح اعزام «لبیک یا امام» گروهان دریاییِ ناوتیپ امـیرالمؤمنین(ع) را بنیانگذاری کرد و خود فرماندهی این گروهان دریایی را بر عهده گرفت. مهدوی پس از آن ناوگروه دریایی ذوالفقار وابسته به منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران را راه اندازی کرد و تا زمان شهادت، فرمانده این ناوگروه بود.

این فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار، از زمان ورود آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس تا زمان شهادت، لحظه‌ای از نبرد بی‌امان با این جنایتکاران نیاسود و تمام توان و استعداد خود را در این‌ راه به کار بست. مهدوی طی این مدت، عملیات‌ بسیاری را علیه آمریکایی‌های متجاوز ترتیب داد که معروف‌ترین آن زدن کشتی بریجتون بود.

شهید مهدوی، شهید شاخص سازمان بسیج مستضعفین در سال 1394 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها