شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
آسیب‌شناسی نمایشنامه‌نویسی کودک در کتاب‌های جدید جلالی‌پور

بهرام جلالی‌پور کتاب «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» و «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» را در دست انتشار دارد. آسیب‌شناسی نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در ایران مهم‌ترین مساله طرح شده در این دو کتاب است.

بهرام جلالی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: دو کتاب «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» و «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» عناوین جدیدترین کتاب‌های من است که تا پایان امسال در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند.

وی افزود: «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» شامل 30 نقد است و از منظر ساختاری نمایشنامه‌های منتشر شده در این حوزه را بررسی می‌کند. در این نقدها تلاش شده تا یک آسیب‌شناسی کلی درباره نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در ایران صورت گرفته و راهکارهایی برای حل این آسیب‌ها ارائه شود.

جلالی‌پور در معرفی کتاب دوم خود گفت: «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» نیز شامل چهار مقاله است که در هرکدام یکی از مشکلات پیرامون تئاتر کودک و نوجوان در ایران بررسی می‌شود. به دلیل آنکه بیشترین نمایشنامه‌های کودک و نوجوان در ایران اقتباسی هستند، نخستین مقاله این کتاب را به بررسی مقوله اقتباس اختصاص دادم.

این نویسنده و مترجم تئاتر ادامه داد: مقاله دوم کتاب به نقش دراماتیک شعر در نمایشنامه‌های کودک و نوجوان می‌پردازد. در این نوع از نمایشنامه‌ها از شعر زیاد استفاده می‌شود، اما اشعار چندان قوی و دراماتیک نیستند. مقاله سوم به طور کلی به آسیب‌های نمایشنامه‌نویسی در ایران اختصاص دارد. این مقاله پیشتر در دومین سمینار تئاتر کودک و نوجوان در ایران ارائه شده بود.

جلالی‌پور همچنین درباره محتوای مقاله چهارم کتاب گفت: این مقاله نیز درباره مشارکت مخاطب در تئاتر کودک و نوجوان است. در نظام‌های مشهور تئاتر در جهان تماشاچی نقشی تعیین کننده در تئاتر کودک دارد، اما در ایران متاسفانه این‌گونه نیست.

«ریخت‌شناسی قصه‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی»، «گفتمان تئاتر: جستارهایی در باب نمایشنامه‌نویسی و نمایش» و «میشل ویناور: دراماتورژ جنگ» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده بهرام جلالی پور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها