سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
«مطالعات خواندن» از سوی خانه کتاب راهی بازار کتاب شد

کتاب «مطالعات خواندن» مجموعه‌ 20 مقاله در حوزه «خواندن» است که به کوشش داریوش مطلبی گردآوری و به همت موسسه خانه کتاب در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مطالعات خواندن» مجموعه مقالاتی است شامل دو پرونده ویژه که پیشتر در شماره‌های 195 و 196 ماهنامه کتاب ماه کلیات، با عنوان «مطالعات خواندن» به چاپ رسیده بود. این کتاب به کوشش داریوش مطلبی به همراه برخی مقالات دیگر که به طور پراکنده در سایر شماره‌های این ماهنامه به چاپ رسیده بود، گردآوری و از سوی موسسه خانه کتاب در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب ایران، در پیشگفتار این کتاب آورده است: «چالش کمبود مطالعه و افت کیفی مطالعه، دغدغه‌ای جدی در روزگار ما است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند و قطعا شناسایی این عوامل و رفع آن از اولویت‌های پژوهشی و اقدامات عملی ما در این حوزه خواهد بود. خانه کتاب مفتخر است که طی این سالیان به مدد استادان و پژوهشگران، اقدامات مطالعاتی خوبی در این حوزه به انجام رسانده و منتشر کرده است که بخشی از آن در قالب این کتاب در دسترس علاقه‌مندان به این حوزه قرار می‌گیرد.»

مجموعه حاضر، تلفیقی از مطالعات آماری، عملی، توصیفی، تجویزی و انتقادی است که سعی شده از همه طیف‌ها نوشته‌های درخوری برای مخاطبان ارائه شود.

داریوش مطلبی گردآورنده کتاب «مطالعات خواندن» نیز در مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد:  در این مجموعه سعی شده تا با تکیه بر متون انتخاب شده از دامنه گسترده موضوع «خواندن»، گزیده نسبتا مناسب و متفاوتی درباره آنچه در این قلمرو به رشته تحریر آمده، ارائه شود. نگاشته‌های این مجموعه نیز هریک سعی داشته‌اند تا گوشه‌ای از مطالعاتی را که می‌توان در این حوزه انجام داد ارائه دهند؛ از توسعه انواع روش‌های خواندن، از جمله آهسته خوانی گرفته تا مطالعه درباره دیدگاه‌های متفکرانی خاص درباره خواندن، متن و نوشتار. از انگیزه‌های خواندن گرفته تا فناوری‌های ارائه متن به مخاطب؛ از مطالعه سنجی و آماری در حوزه مطالعه گرفته، تا مطالعه درباره کتاب‌های آسان‌خوانو غیره.

همچنین مرور کامل تمام علائق و رویکردهای پژوهشی در مقاله‌ای ترجمه‌ای با عنوان «خواندن: آخرین وضعیت این حوزه» ارائه شده. این مقاله مروری عالمانه و دقیق در مورد متون نگاشته شده در حوزه «خواندن» تا سال 2003 به قلم لیا پرایس است.

متون معرفی شده در این مقاله، همه مطالعات مهم حوزه خواندن، شامل مطالعات ادبی سنتی که به مطالعه سبک شناختی و محتوای متن ، و نیت مولف می‌پردازند، مطالعات تاریخی که به سیر تحول خواندن توجه دارند، مطالعات اثبات گرایانه که به بررسی کمیت و توزیع موارد چاپی می‌پردازند، مطالعات روان‌شناختی  که به بررسی میزان پذیرش متن یا چگونگی واکنش خواننده می‌پردازند، مطالعه ساختارگرایانه که به مطالعه جنبه‌های اجتماعی و حاشیه‌ای خواندن (ابعاد آیینی، ابعاد ارتباطی، ابعاد فرهنگی، زبان‌شناختی و غیره) می‌پردازند، و مطالعات پساساختارگرایانه در حوزه «خواندن» را در بر می‌گیرد.

کتاب «مطالعات خواندن» با گردآوری داریوش مطلبی در 228 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 12 هزار تومان، از سوی موسسه خانه کتاب، راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها