پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
«نظریه‌ عدالت»، «فقه‌الحدیث» و «رساله دولت» پیشنهادی چهره‌های فلسفه و دین برای مطالعه آخر هفته

منوچهر صانعی‌ دره‌بیدی، فروغ پارسا و داود فیرحی ــ سه تن از چهره‌های فلسفی و دینی ــ «نظریه عدالت»‌، «فقه الحدیث» و «رساله دولت» را برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و دینی پیشنهاد دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشنهاد منوچهر صانعی دره‌بیدی برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به حوزه‌های اندیشه و دین، کتاب «نظریه‌ عدالت»، پیشنهاد فروغ پارسا کتاب «فقه‌الحدیث (با تکیه بر مباحث نقل به معنا)» و پیشنهاد داود فیرحی «رساله دوم درباره دولت» است.

«نظریه عدالت»‌ جان رالز و فضیلت عدالت
صانعی‌ دره‌بیدی، درباره کتاب پیشنهادی خود به ایبنا گفت: این روزها در حال مطالعه دوباره کتاب «نظریه عدالت» نوشته جان رالز هستم. 

این استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی درباره علت پیشنهاد این کتاب گفت: عدالت، نخستين فضيلت نهادهای اجتماعی است، همچنان كه صدق، فضيلت نظام‌هاي انديشه است. يک نظريه، هرچند شكوهمند و بسنده، اگر صادق نباشد بايد رد يا بازنگری شود؛ هم‌چنان كه قوانين و نهادها، فارغ از اين كه چه ميزان كارآمد و سامان‌يافته باشند، اگر ناعادلانه به نظر آیند، بايد اصلاح يا كنار گذاشته شوند. هر شخص از چنان حرمت و مصونيتی بر پايه عدالت برخوردار است كه حتی رفاه و بهروزی كل جامعه نمی‌تواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همين دليل عدالت نمی‌پذيرد كه تحقق خير بزرگ‌تری كه ديگران در آن سهيم‌اند، توجيه‌گر از دست رفتن آزادی برخی ديگر باشد.

این کتاب با ترجمه مرتضی بحرانی و سید محمد‌کمال سروریان، از سوی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی منتشر شده است.

«فقه‌الحدیث» پاکتچی؛ آشتی نظریه و عمل
دکتر فروغ پارسا ــ نویسنده و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رشته علوم قرآن و حدیث ــ نیز کتاب‌‌ «فقه‌الحدیث؛ مباحث نقل به معنا» اثر احمد پاکتچی را به اهالی مطالعه در حوزه علوم قرآن و حدیث پیشنهاد داد.

وی اظهار کرد: این کتاب به تازگی از سوی دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. مؤلف در این کتاب می‌کوشد از برخی دستاوردهای دو حوزه معناشناسی و ترجمه‌شناسی در علم زبان‌شناسی و همین طور برخی نکته‌سنجی‌های منطقیان و اصولیان استفاده کند و با الگوسازی و نشان دادن یک‌به‌یک الگوها در نمونه‌های واقعی احادیث، گونه‌های نقل به معنا را در آشتی نظریه و عمل نشان دهد.

دکتر احمد پاکتچی، در نوشته‌ای مشروح به توضیح و تبیین این کتاب پرداخته است که می‌توانید آن را اینجـــــــــــا بخوانید.

«رساله دوم درباره دولت» جان لاک متنی بانفوذ در فلسفه اخلاق
داود فیرحی ــ مؤلف و پژوهشگر حوزه دین و اندیشه ــ «رساله دوم درباره دولت» نوشته جان لاک را برای مطالعه به علاقه‌مندان کتاب، پیشنهاد کرد.

وی درباره این کتاب توضیح داد: كتاب حاضر يكی از متون كلاسيک و بسيار بانفوذ غربی در حوزه فلسفه اخلاق و از جمله آثاری است که رؤيای تاريخی‌اش را می‌توان مستقيم، هم در انگلستان و هم در انقلاب آمريكا و قانون اساسی اين كشورها و در انقلاب صنعتی بريتانيا و همه جوامع دموكراتيک غربی يافت. اين اثر يكی از برآمدهای الهيات مسيحی پروتستان و از دستاوردهای مهم آن شاخه مذهبی، و پايه و مايه ليبراليسم است. هدف نگارنده، فراهم ساختن توجیه دينی برای بحث مالكيت و در نهايت همه سنجه‌های ليبراليسم بوده است.

«رساله دوم درباره دولت» را شهرام ارشد‌نژاد ترجمه کرده و انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسانده است.

برای اطلاعات بیشتر درباره کتاب «نظریه‌ عدالت» می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:
 

 
برای اطلاعات بیشتر درباره کتاب «رساله دوم درباره دولت» می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

                                                          

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها