دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
پژوهش‌های مردم‌نگارانه هنر جوامع غیرغربی در «انسان‌شناسی هنر»

«انسان‌شناسی هنر» نوشته روبرت لیتون با ترجمه اصغر ایزدی جیران، منتشر شد. نویسنده در این کتاب به بررسی پژوهش‌های مردم‌نگارانه درباره هنر جوامع غیرغربی پرداخته است.

اصغر ایزدی جیران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «انسان‌شناسی هنر» نوشته روبرت لیتون، مدرس انسان‌شناسی در دانشگاه‌های استرالیا، حاوی بررسی پژوهش‌های مردم‌نگارانه درباره هنرهای جوامع غیرغربی است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1981 منتشر شد و در سال 1991 نیز ویراست دومش به بازار اندیشه آمد.

وی افزود: لیتون در این کتاب در پنج فصل «هنر فرهنگ‌های دیگر»، «هنر و زندگی اجتماعی»، «هنر و ارتباط دیداری»، «سبک» و «خلاقیت هنرمند» به بحث و بررسی کار انسان‌شناسانی پرداخته که هرکدامشان کارهای پژوهشی میدانی در میان جوامع و قبایل آسیایی، آفریقایی، استرالیا و اقیانوسیه انجام داده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: لیتون در اصل به کار انسان‌شناسانی پرداخته که هنر هر جامعه خاص را در مبدا خود و با استفاده از معیارهای همان جامعه سنجیده‌ و با استفاده از پیش‌فرض‌های غربی به سراغ هنرهای غیرغربی نرفته‌اند.  

ایزدی جیران همچنین درباره کتاب‌های در دست ترجمه خود گفت: در این چند سال اخیر از میان کتاب‌های بسیار دکتر مایکل جکسون، استاد دانشگاه هاروارد آمریکا و بنیانگذار «انسان‌شناسی وجودی» مقاله‌هایی را انتخاب و ترجمه کردم. از این مقاله‌ها دو کتاب با عناوین «مردم‌نگاری به شیوه‌های معاصر» و «صورت‌بندی نظریه‌های انسان‌شناسی وجودی» منتشر می‌شوند.

«انسان‌شناسی هنر» نوشته روبرت لیتون و ترجمه اصغر ایزدی جیران با شمارگان هزار نسخه، 240 صفحه و بهای 14 هزار و 500 تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

اصغر ایزدی جیران دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است و هم‌اکنون با درجه استادیار در گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تدریس اشتغال دارد.

«تجسم فرهنگ در هنر: مردم‌نگاری ورنی‌های قره‌داغ آذربایجان» عنوان رساله دکتری و «سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران» دیگر کتاب منتشر شده ایزدی جیران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «انسان شناسی هنر» به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها