سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
انتشار مجموعه چهار جلدی «کارنامه نشر ایران»

مجموعه چهار جلدی «کارنامه نشر ایران» به همت مؤسسه خانه کتاب منتشر شد. این مجموعه فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 در حوزه‌های «کلیات»، «فلسفه و روانشناسی»، «دین»، «علوم اجتماعی»، «زبان»، «علوم طبیعی»، «علوم کاربردی»، «هنر»، «ادبیات» و «تاریخ و جغرافیا» را دربردارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در بخش مقدمه جلد نخست این مجموعه چهار جلدی چنین بیان کرده است: «کارنامه نشر از ابتدای سال 1375 انتشارش آغاز گردید و از این سال به بعد همه ساله این کتابشناسی ملی با هدف انتشار فهرست موضوعی از آثار چاپ شده در ایران که مجوز نشر گرفته‌اند بر اساس رده دهدهی دیویی چاپ و انتشار یافته است.
 
انتشار این مجموعه تا سال 1388 ادامه داشت تا این‌که در این سال مؤسسه خانه کتاب سیاست خود را برای انتشار نسخه کاغذی تغییر و صرفاً به انتشار نسخه الکترونیک اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در ایران بسنده کرد. با توقف چاپ کارنامه نشر کتابداران، پژوهشگران، ناشران، کتابفروشان، برنامه‌ریزان حوزه کتاب و به طور کلی کتاب‌ورزان هیچ‌گونه فهرست کاغذی در اختیار نداشتد و این در حالی بود که انتشار نسخه الکترونیک به تنهایی پاسخگوی نیازهای علاقه‌مندان این حوزه نبود.
 
از ابتدای سال 1393 به پشتوانه تجربیات ارزشمند استاد سید فرید قاسمی مؤسسه خانه کتاب انتشار مجموعه‌ای با نام کتابشناسی ماه را با هدف ارائه ماهانه اطلاعات کتاب ایران به شیوه‌ای کامل‌تر و دقیق‌تر در دستور کار خود قرار داد و بدین نحو برگ جدیدی به حوزه اطلاع‌رسانی کتاب ایران اضافه شد. از جمله امتیازات بارز این کتابشناسی به جز ارائه ماهانه اطلاعات، ارائه تفصیلی اطلاعات کتابشناختی و تفکیک کتاب‌های چاپ اول از بازچاپ‌ها و همچنین ارائه هشت نمایه تخصصی و جداول و نمودارهای مقایسه‌ای است. که کمک شایانی برای دستیابی و تحلیل اطلاعات موردنیاز پژوهشگران این حوزه است.
 
در کنار انتشار این کتاب چاپ و انتشار «کارنامه نشر» سال‌های 88 تا 92 نیز در دستور کار قرار گرفت تا ضمن بازنگری و اصلاح اطلاعات بانک خانه کتاب انتشار کارنامه نشر این سال‌ها نیز به صورت محدود و دیجیتالی در دسترس علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد.
 
جلد نخست این مجموعه فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 در حوزه‌های «کلیات»، «فلسفه و روانشناسی»، «دین» و «علوم اجتماعی» را دربردارد. جلد دوم این مجموعه فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 در حوزه‌های «زبان»، «علوم طبیعی»، «علوم کاربردی» و «هنر» را ارائه می‌کند. همچنین سومین جلد این اثر فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 در حوزه‌های «ادبیات»، «تاریخ و جغرافیا» و «کودک و نوجوان» را شامل می‌شود.
 
نمایه عنوان، نمایه پدیدآورنده، نمایه موضوع، نمایه ناشر و آمار و جدول عناوین بخش‌های تشکیل‌دهنده جلد چهارم این اثر هستند.
 
مجموعه چهار جلدی «کارنامه نشر» به همت مؤسسه خانه کتاب و زیر نظر سید فرید قاسمی، با شمارگان 30 نسخه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها