سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
ضرورت تدوین نظام اطلاعاتی جامع در حوزه نشر

نخستین شماره از ماهنامه ادبیات، هنرها، علم و فرهنگ «شهر کتاب» به همت مؤسسه شهر کتاب منتشر شد؛ در این اثر بر ضرورت وجود نظام اطلاعاتی جامع در حوزه نشر تأکید شده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین شماره از ماهنامه ادبیات، هنرها، علم و فرهنگ «شهر کتاب» با مدیرمسئولی مهدی فیروزان، مدیرعامل مؤسسه شهر کتاب منتشر شده است؛ به گفته مدیرمسئول این ماهنامه در بخش «سرمقاله» مجله شهر کتاب برزخی است میان وجود علمی و وجود عینی. وجود علمی‌اش را مجموعه خانواده شهر کتاب تشکیل می‌دهند و وجود عینی‌اش را همین صفحات و محتوای مطالب و نقدها شکل می‌بخشند.
 
وی همچنین در این بخش چنین بیان کرده است: «ماهنامه شهر کتاب فرزند دهه سوم حیات فرهنگی مؤسسه شهر کتاب است که می‌خواهد هماهنگ با ماهیت و دیگر فعالیت‌های ملی و بین‌المللی شهر کتاب رشد کند و ببالد. این ماهنامه، مثل فروشگاه‌های حقیقی و مجازی شهر کتاب، مثل کتاب‌ها و آثار و محصولات شهر کتاب، مثل جلسه‌های نقد کتاب و درس‌گفتار و کارگاه‌ها و سفرهای بین فرهنگی و کنفرانس‌های بین‌المللی شهر کتاب، به دنبال فراهم کردن زمینه‌ها و لوازم توسعه است.»
 
 در این اثر مطلبی با عنوان «مرگ کتابفروشی‌ها» ارائه شده است که در آن بخش، بر ضرورت تدوین نظام اطلاعاتی جامع در حوزه نشر تأکید شده است. همچنین در این بخش موضوعاتی مانند «مردم کتاب نمی خوانند»، «کتاب به اندازه کافی در بازار نیست»، «دخل و خرج با هم نمی خوانند» و «نیاز اصلی، اطلاعات و شفافیت است» در اختیار علاقه‌مندان حوزه فرهنگ و نشر قرار گرفته است.

کامران فانی،  نویسنده، مترجم، کتابدار و نسخه‌پژوه ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش «پاسخ‌گوی پرسش‌ها»ی این ماهنامه، تأکید دارد باید راه تألیف و تدوین کتاب‌های مرجع هموار شود. در این اثر، مهدی فیروزان درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز فرهنگی شهر کتاب سخن گفته است.
 
«راه رفتن در خیابان‌ها و بیابان‌ها» عنوان بخش دیگری از این مجله است؛ این بخش، یادداشتی درباره محمدعلی سپانلو و معاصر بودنش در بردارد.
 
از جمله بخش‌هایی که در نخستین شماره ماهنامه «شهر کتاب» به چشم می‌خورد، می‌توان به «ترجمه‌های جدید از دانته و داستایفسکی»، «تئاتر و جامعه»، «تاریکخانه‌ای به وسعت یک شهر»، «گالری»، «جانورنامه»، «بی‌تابعیت‌ها»، «اعلان جنگ علیه پُست مدرنیسم»، «پرونده ویژه درباره غواصان کربلای چهار»، «شهر و رمضانی که گذشت» و «شهر کتاب» اشاره کرد.
 
نخستین شماره ماهنامه ادبیات، هنرها، علم و فرهنگ «شهر کتاب» با مدیرمسئولی مهدی فیروزان، در 144 صفحه، به بهای 9 هزار تومان، به همت مؤسسه شهر کتاب راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها