یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کنگره شهریار با رویکردی تازه در شهریور امسال برگزار می‌شود

رئیس حوزه هنری تبریز گفت: کنگره امسال استاد شهریار با حضور بهمن نامور مطلق، اسماعیل امینی، محمد اخگری، حمیدرضا شعیری و بسیاری از پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی برگزار می‌شود. این کنگره به لحاظ کیفی با همه کنگره‌های دیگر تفاوت دارد و از مجموعه مقاله‌هایی که درباره شهریار نوشته شده رونمایی می‌شود.

حسن میلانی رییس حوزه هنری تبریز و دبیر علمی این کنگره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: روز 27 شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی است و به همین مناسبت یعنی درگذشت استاد شهریار کنگره شهریار برگزار می‌شود. امسال با تأسی از فرمایش‌های مقام معظم رهبری، با توجه به این‌که 30 سال شعر و شاعری استاد شهریار مقارن با انقلاب بوده است کنگره شهریار با ملاک‌های علمی و ادبی و شاخصه‌های مختلف برگزار می‌شود.
 
وی افزود: کنگره امسال استاد شهریار با حضور بهمن نامور مطلق، اسماعیل امینی، محمد اخگری، حمیدرضا شعیری و بسیاری از پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی برگزار خواهد شد. این کنگره به لحاظ کیفی با همه کنگره‌های دیگر تفاوت دارد و از کتاب مجموعه مقاله‌هایی که درباره شهریار نوشته شده رونمایی می‌شود.

رییس حوزه هنری تبریز توضیح داد: انقلاب اسلامی در آثار شهریار، نقش شهریار در شکل‌گیری و گسترش جریان شعر دفاع مقدس، تجلی معارف و مقام اهل بیت در اشعار شهریار، ولایت فقیه در اندیشه‌های شهریار، مضامین قرآنی در آثار شهریار، تبلور هویت دینی در منظومه «حیدر بابا»، بررسی مبانی دینی اشعار شهریار، آداب و اخلاق و تربیت اسلامی در اشعار شهریار، شاخصه‌های عرفان شیعی در اشعار استاد، فرهنگ عاشورا در اشعار شهریار، تجلی بصیرت دینی و انقلابی شهریار در اشعار وی، ایران و هویت و وحدت ملی در اشعار شهریار از جمله موضوعاتی است که در کنگره امسال مطرح می‌شود.
 
 میلانی یادآور شد: شهریار متعلق به یک قوم نیست و وحدت بخش شاعران و نویسندگان ایرانی است. هدف ما در این کنگره که فراخوان آن تا 10 شهریور تمدید خواهد شد شناساندن چهره واقعی و شعر و ادبیات شهریار است.
 
رییس حوزه هنری تبریز اضافه کرد: این کنگره صبح 25 شهریور در تالار وحدت تبریز کار خود را آغاز می‌کند و 26 شهریور نیز مقاله‌های شاعران و پژوهشگران خوانده خواهد شد. عصر 27 شهریور نیز اختتامیه کنگره برگزار می‌شود.
 
دبیر علمی کنگره استاد شهریار گفت: علاقه‌مندان تا 10 شهریور می‌توانند آثار خود را به کنگره ارسال کنند و علاوه بر مقاله‌ها سروده خود را در موضوع کنگره استاد شهریار به دبیرخانه این جشنواره بفرستند. ریاست کل کنگره امسال برعهده استاندار تبریز  و رییس شورای سیاست‌گذاری نیز معاون سیاسی امنیتی استانداری تبریز است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها