یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
انتشار گزیده اشعار کرول ان دافی در «چه می‌گویی در قلبم»

«چه می‌گویی در قلبم» شامل گزیده اشعاری از کرول ان دافی، شاعر سرشناس بریتانیایی با ترجمه یگانه وصالی از سوی نشر مروارید منتشر شد. کرول ان دافی نخستین شاعر زنی است که به مقام ملک‌الشعرایی بریتانیا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «چه می‌گویی در قلبم» شامل 59 قطعه شعر از کرول ان دافی، شاعر مشهور بریتانیایی با ترجمه‌ای از یگانه وصالی از سوی نشر مروارید منتشر شد. شاعر این مجموعه نخستین زنی است که به مقام ملک‌الشعرایی بریتانیا رسید.

«جنگل»، «رودخانه»، «عشق اول»، «یک ساعت»، «سه کلمه»، «اگر مرده بودم»، «نامزدی»، «عروسی شب»، «اثاث کشی»، «تحصیل برای تفریح»، «خودم را به خاطر می‌آورم»، «مدل برهنه ایستاده»، «فنجان و نعلبکی اوپنهایم»، «و امروز چطوری‌ام؟»، «کسی که تو را دوست دارد»، «واژگان شب پهناور»، «تکه کلام‌هایی که همیشه مادرم می‌گوید»، «بعد از ظهرهای استافورد»، «دوردست‌های فاصله»، «در این فاصله»، «خانم داروین»، «خانم ایکاروس»، «همسر شیطان»، «خانم ریپ‌ون وینکل» و «پنه لوپه» عناوین برخی از شعرهای این کتاب است.

با هم بخشی از شعر «اثاث کشی» را به نقل از صفحه 74 کتاب می‌خوانیم:
«حالا که تو اثاث کشی کرده‌ای
اینجا، نزدیک ما،
بگذار اطراف را نشانت بدهم.
این نام که روی تمام درختان کنده شده
نام خود توست.
این خونی که باران سرخ
بر سر خارهای گل سرخ نگه داشته
خون من.
این جن
که زیر بوته‌های خیس کز کرده
خدمتگزار توست، بانو.»

مترجم در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «شعرهای کرول ان دافی حزن آلودند، اما ناامید کننده نیستند. به سنت نقب می‌زنند اما مضامین‌شان کاملا به‌روزند. دافی از آن دسته شاعران است که خواننده‌اش را گاهی با تصاویری طنزآمیز شوکه می‌کند. شعرهای او به خواننده اجازه بی‌تفاوت بودن نمی‌دهد؛ تا بی‌عشق، یک زندگی معمولی و تکراری داشته باشد، چرا که معتقد است ما همیشه در صف مرگ ایستاده‌ایم.»

«چه می‌گویی در قلبم» سروده کرول ان دافی و ترجمه یگانه وصالی با شمارگان 550 نسخه، 146 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی نشر مروارید روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره شاعر
کرول ان دافی در سال 1955 در گلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد. در شهر بندی لیورپول به دانشگاه رفت و در همان دوران شعر و نمایشنامه می‌نوشت. مجموعه شعر «خلسه» او در سال 2005 برنده جایزه تی اس الیوت شد.

همچنین مجموعه شعر دیگر او با نام «Mean Time» در سال 1993 جایزه شعر وایت‌برد را به خود اختصاص داد. وی هم‌اکنون ساکن منچستر انگلستان است و در دانشگاه متروپولیتن این شهر به تدریس شعر معاصر اشتغال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها