پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
گزیده مقالات سینمایی سال 1393 در «سینما 93»

کتاب «سینما 93: گزیده مقالات سینمایی سال 1393» با گردآوری محمد حقیقت طلب از سوی انتشارات رسم روانه کتابفروشی‌ها شد. این کتاب شامل 16 مقاله سینمایی (تالیف و ترجمه) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سینما 93» با عنوان فرعی «گزیده مقالات سینمایی سال 1393» شامل 16 مقاله تالیف و ترجمه در حوزه سینماست که با گردآوری محمد حقیقت طلب چندی پیش از سوی نشر رسم منتشر شد. نخستین مقاله کتاب با عنوان «بِلّا بالاش و نظریه‌های موناژی‌اش» به قلم گردآورنده کتاب است.

عناوین مقالات دوم تا ششم کتاب به همراه نام نویسندگان آنها به این شرح است: «نقد فیلمنامه جدایی نادر از سیمین بر اساس نظام سه جزیی نشانه‌ها در نظریه پیرس» محمدرضا رهیده، مهدی پوررضاییان و میثم عقیقی حاتمی‌پور، «تحلیل اخلاقی فیلم پرتقال کوکی بر مبنای اخلاق‌گرایی میانه‌رو کرول» جواد امین خندقی، «از خود بیگانگی در فیلم نجات سرباز رایان» حامد توکل، «تاریکی‌ها را روشن کنید؛ تحلیل فیلم «من افسانه‌ام» ساخته فرانسیس لارنس» سیدمسلم طباطبایی و «روانکاوی فیلم «سکوت» ساخته اینگمار برگمان از رهگذر روانکاوی فروید» بهزاد لطفی.

«نگاهی به انیمیشن «اوکاسین و نیکولت» و پژوهشی در سبک فیلمسازی لوته راینگر» سهراب مستوفی، «پدیدارشناسی فیلم» النا دل ریو و ترجمه سعید باقرزاده، «فیلم به مثابه فلسفه» توماس ای. وارتنبرگ و ترجمه نسترن حسینی نژاد، «مقدمه‌ای بر فلسفه فیلم‌های علمی ــ تخیلی» گردآوری و ترجمه علی‌پور، «یادداشتی درباره سینما» سوزان کاترینا لنگر و ترجمه پَرَن قاسم‌زادگان، «علی حاتمی: راوی سنت یا مدرنیته؟» محمد محمودی، «بررسی کارکرد سبک زندگی در سینما» الهام صباحی، «سینمای هنری هند» مولابخش رئیسی، «قصه‌های میز صداپوش» شهاب سیاوش و «فاصله کانونی معادل» ارسطو مداحی گیوی، نام دیگر مقالات منتشر شده در کتاب است.

مهدی صادقی مدیر نشر رسم در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «در این کتاب گزیده‌ای از مقالات سینمایی سال 1393 گردآوری شده که پیش از این در جایی منتشر نشده و نخستین بار است که به زیور طبع و نشر آراسته می‌شود. برای گردآوری این مقالات، دی 1393 فراخوانی منتشر شد تا سینمایی‌نویس‌ها، منتشر نشده‌هایشان را برای این کتاب ارسال کنند... به نظر می‌رسد آنچه در این کتاب گردآمده به واقع از جنس نوشته‌های سینمایی متعارف نیست. حرفی دارد برای گفتن. ضمن احترام به نویسندگان ایده‌مند و قلم‌دار، آنچه بیشتر در نقدها و نوشته‌های سینمایی می‌بینیم و می‌خوانیم، حرف‌ها و نگاه‌های تکراری است با کلماتی گاه متفاوت. بیشتر بازی با کلمات است تا گفتن حرفی از لایه‌های زیرین آنچه در فیلم، درگذر است.

«سینما 93: گزیده مقالات سینمایی سال 1393» با گردآوری محمد حقیقت طلب با شمارگان 500 نسخه، 216 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات رسم روانه بازار کتاب‌های سینمایی شده است.

نشر رسم در سال 1394 تاکنون چند کتاب دیگر در حوزه سینما نیز منتشر کرده که از میان آنها می‌توان این موارد را برشمرد: «بهرام بیضایی از نگاهی دیگر:‌ بررسی چهار اثر سینمایی بهرام بیضایی» نوشته سهیلا نجم، «جنگل آسفالت» نوشته مهدی صادقی، «فلسفه استنلی کوبریک» گردآوری و ترجمه اسدالله غلامعلی، «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» نوشته اسدالله غلامعلی و «انیماتیک: شناخت کارکردِ استوری‌برد متحرک (پیش‌نمایش) در تولید فیلم» نوشته مشترک محمدجواد شجاعت‌مند و سیدجواد شبانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها