جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» بر پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت

نشر چاپار به تازگی کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» را منتشر کرده است؛ این اثر تنها ویژه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیست بلکه هر شخصی می‌تواند از این اثر در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی خود بهره‌مند شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجم فزاینده اطلاعات، افزایش تعداد استفاده‌کنندگان بالقوه و بالفعل و عبور اطلاعات از موانع مسافت، حق انحصاری تولید، زبان و مرز‌های سیاسی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث پیچیدگی بازیابی اطلاعات می‌شوند.
 
بدون مهارت‌‌های شناسایی، اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی منابع اطلاعاتی، با توجه به حجم انبوه اطلاعات کار دشوار و گاهی غیرممکن می‌شود؛ کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» که به عنوان یک متن درسی و مبانی مقدماتی برای منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها تهیه شده است، صرفاً متعلق به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیست بکه هر شخصی می‌تواند در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی خود به آن مراجعه کند.
 
این اثر از 5 فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست، درباره داده، اطلاعات، دانش، اهمیت اطلاعات، اطلاع‌رسانی و ارکان اطلاع‌رسانی و نقش اطلاعات و اطلاع‌رسانی در جوامع امروزی، اقتصاد، فرهنگ، تحقیق و توسعه، نظریه‌های اطلاعاتی و اقتصاد اطلاعات بحث شده است.
 
در فصل دوم درباره روش‌های اطلاع‌رسانی، نظام‌های اطلاع‌رسانی، ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و مراکز کارآمد اطلاعاتی توضیحاتی ارائه شده است.
 
 در فصل سوم این کتاب مباحثی چون تاریخچه منابع اطلاعاتی از ابتدا تاکنون، انواع منابع اطلاعاتی، شیوه‌های دسترسی به منابع الکترونیکی، مدیریت اطلاعات و مدیریت منابع اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در فصل چهارم درباره پیدایش رسانه‌ها، رسانه‌های سایبر، اجزای رسانه‌های سایبر، مدیریت محتوا و مخاطب و کنترل اعتبار منبع رسانه‌های الکترونیک، مزایا و عوامل مؤثر در استفاده از این منابع بحث شده است.
 
در فصل پایانی این اثرهم از راهبردهای جست وجو و بازیابی اطلاعات در فضای اینترنت، ابزارهای جست وجو، رفتار اطلاع‌یابی و راهکارهای جست‌وجو سخن به میان آمده است.
 
در پایان کتاب یک پیوست با عنوان «منابع اطلاعات فارسی و خارجی» برای افرادی که به صورت تخصصی به دنبال اطلاعات خاص در پایگاه‌های اطلاعاتی هستند مطالبی ارائه شده است.
 
چاپ نخست کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» اثر علیرضا محمودی با همکاری علی رادفر، با شمارگان 500 نسخه، در 250 صفحه، به بهای 120 هزار ریال از سوی انتشارات چاپار راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها