چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
قزلی: ادبیات کاربردی یعنی جدا کردن نویسنده از میز کارش/ تلاشی برای زنده نگه داشتن ادبیات کاربردی با سفر به عتبات

نشست بررسی سفر نویسندگان به عتبات عالیات ، صبح امروز چهارشنبه 20 خرداد در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد و حاضران در این نشست، دستاوردهای خود از این سفر را برای اهالی رسانه شرح دادند. مهدی قزلی مدیر عامل این بنیاد در سخنانی کوتاه، هدف از این سفر را زنده نگه داشتن ادبیات کاربردی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ابراهیم زاهدی مطلق در این نشست در بررسی دستاورد سفر نویسندگان به عتبات از سوی بنیاد شعر و ادبیات‌داستانی ایرانیان گفت: این امر باعث خواهد شد آثاری درباره عتبات نوشته شود که این زحمات و تلاش‌های مهندسان و کارگران ایرانی به تاریخ عرضه شود و برای آیندگان بماند.
 
وی افزود: امروز آقای مصطفی محدثی خراسانی و مجید قیصری به عنوان نمایندگان 11 نویسنده در اینجا هستند تا دستاوردهای این سفر و احساسات شخصی خودشان را برای تولید اثر ادبی بگویند.
 
مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات‌داستانی ایرانیان هم در این نشست گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی برنامه‌هایی دارد تا نویسندگان را به سفرهای مختلف ببرد. فرض کنید نه ستاد عتباتی وجود داشته و نه آن‌ها خواسته‌اند داستانی نوشته شود. این‌ کارها از وظایف اصلی بنیاد است. ما قائل به این هستیم که بنیاد، ادبیات کاربردی را زنده نگاه دارد. ادبیات کاربردی یعنی جدا کردن نویسنده از میزش در اتاق کار و توجه دادن او به اوضاع پیرامونی برای نوشتن آثاری که نسبت بیشتری با مردم پیدا می‌کند.
 
 وی ادامه داد: ما دردسری در حوزه ادبیات داریم و آثار پشت میزها در خانه تولید می‌شود و نویسنده دو سه رمان را با تجربه‌های گذشته‌اش تولید کرده است اما برخی مواقع لازم است نویسنده را به جریان‌هایی بیندازیم که با زندگی مردم مرتبط است و این سفر و برنامه بخشی از آن است. از عتبات به ما گفتند ما سلسله‌ای از اسناد داریم و نویسندگان حضور به هم رسانند تا آن‌ها را بازنویسی کنند. اما من گفتم اگر می‌خواهید گزارش صرف بدهید سراغ ما نیایید اما اگر می‌خواهید به فرض آقای قیصری پنج سال دیگر داستانی درباره حرمین عسگرین بنویسند و وجه هنری پیدا کند با ما تماس بگیرید. بنیاد توانست بدون این‌که یک ریال هزینه کند این کار را انجام دهد تا عده‌ای از نویسندگان به عتبات بروند و گزارش خوبی از آنجا بگیرند و در کنارش زیارت خوبی هم داشته باشند.
 
نشست خبری بررسی دستاورد سفر نویسندگان به عتبات عالیات با حضور مجید قیصری و مصطفی محدثی خراسانی صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.
 
گزارش کامل این نشست متعاقبا در ایبنا منتشر می‌شود.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها