سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
«آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سیدحسین نصر» در سرای اهل قلم نقد می‌شود

متفکران و پژوهشگران فلسفه کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سیدحسین نصر» را در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب نقد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سیدحسین نصر» با حضور متفکران، پژوهشگران و مؤلف کتاب سه‌شنبه 19 خرداد در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب نقد می‌شود. غلامرضا اعوانی، حامد زارع، مهدی فدایی مهربانی و مالک شجاعی جشوقانی به بررسی و نقد این کتاب می‌پردازند.

کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» شامل پنج فصل از مطالب مختلف ــ از فلسفه اسلامی تا وقایع سیاسی ایران قبل از انقلاب ــ را در بردارد.
 
فصل اول کتاب با عنوان «فلسفه اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه» ــ که طویل‌ترین بخش اثر است ــ به فلسفه اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه اختصاص دارد؛ یعنی مطالبی که نصر بیش از پنجاه سال است به آن می‌پردازد و در این زمینه ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته‌ است.
 
فصل دوم با عنوان «جریان فلسفه در ایران معاصر» در واقع دنباله فصل اول است و به اهمیت فلسفه اسلامی در دوران معاصر می‌پردازد و به روبه‌رویی این فلسفه با فلسفه غربی و نیز خود آن فلسفه فی‌نفسه نظر دارد.
 
فصل سوم با عنوان «مسئولیت‌ها و اقدامات در رژیم سابق» موضوعی ظاهراً متفاوت را در برمی‌گیرد و با فعالیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی سید حسین نصر در ایران سر و کار می‌یابد.

فصل چهارم با عنوان «اسلام و غرب» به نحوی با فصل سوم ارتباط دارد، از این رو که مربوط به مساله اسلام و غرب می‌شود که از نیم قرن پیش در قلب فعالیت‌های علمی و فرهنگی سید حسین نصر قرار داشته است.
 
 فصل آخر کتاب با عنوان «دانش، دین و سیاست در جمهوری اسلامی» به علم و دین و سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه اختصاص دارد. سید حسین نصر می‌گوید: «از زمانی که بحث اسلامی کردن علوم جدید و ایجاد رابط بین حوزه و دانشگاه در ایران مطرح شد، بنده در صدد بودم تا مقاله‌ای در این زمینه به فارسی بنویسم چون از سال 1337 که به ایران مراجعت کردم این موضوع در قلب فعالیت‌های فکری و علمی و دانشگاهی بنده قرار داشت ولی به علت مشاغل گوناگون این امر عملی نشد.»
 
ظاهر امر چنین می‌نماید که وحدتی در میان گفت‌وگوهای این کتاب وجود ندارد ولی اگر دقت شود، ارتباطی میان همه فصول آن می‌توان یافت که از وحدت دید سنت‌گرای نویسنده سرچشمه می‌گیرد. حامد زارع نویسنده کتاب نیز در بخشی از مقدمه خود می‌گوید: «به نظر می‌رسد نوزده گفت‌وگویی که پیش رو دارید مدخل فهم مناسبی برای آشنایی با اندیشمندی باشد که نقشی انکارنشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد. مخاطب این کتاب می‌تواند نه‌تنها با نظر نصر در مورد فلسفه کلاسیک، اندیشه اسلامی، فلسفه غربی، تفکر عرفانی و ... آشنا شود بلکه می‌تواند به صورت بسیار خلاصه و در عین حال منسجم با حوزه‌های فکری و مسائل نظری پیش‌گفته آشنایی مقدماتی پیدا کند.»
 
کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» به کوشش حامد زارع با شمارگان هزار و 650 نسخه در 359 صفحه به بهای 17 هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در نشست نقد و بررسی کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» می‌توانند سه‌شنبه نوزدهم خرداد 1394، از ساعت 17 تا 19 به سرای اهل قلم، واقع در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره 2، ساختمان سرای اهل قلم، طبقه همکف مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها