سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
برپایی نشست تخصصی «هنر و زيبايی نزد روزبهان بقلی»

معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر در روز 11 خرداد (1394) نشست تخصصی «هنر و زيبايی نزد روزبهان بقلی» را با سخنرانی شهرام پازوكی، سعيد بينای مطلق و انشالله رحمتی، برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تخصصی «هنر و زيبايی نزد روزبهان بقلی» به همت معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر از ساعت 16، دوشنبه 11 خرداد (1394) در محل فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

در این نشست شهرام پازوکی، عرفان پژوه و عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سعید بینای مطلق، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب «هنر در نظر افلاطون» و انشاالله رحمتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، مترجم آثار هانری کربن و سردبیر ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت» در این نشست سخنرانی می‌کنند. مدیریت این نشست نیز بر عهده نیر طهوری است.
 
لازم به توضیح است که محتوای این نشست در آینده از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر در قالب کتاب در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
شیخ روزبهان بقلی شیرازی با نام کامل «روزبهان ابومحمدبن ابی نصربن روزبهان بقلی فسایی شیرازی» معروف به شیخ شطاح، یکی از پرآوازه‌ترین عرفای حکیم ایرانی در قرن ششم و هفتم است. مهم‌ترین و مشهورترین کتاب شیخ «شرح شطحیات» نام دارد. این کتاب در دوران معاصر با تلاش و تصحیح هانری کربن، فیلسوف اثرگذار فرانسوی به جهانیان معرفی و منتشر شد. انتشارات طهوری ناشر فارسی این کتاب است.
 
دیگر کتاب معروف شیخ روزبهان بقلی شیرازی «عبهر العاشقین» نام دارد. شیخ در این کتاب درباره موضوعاتی چون عشق و اقسام آن از قبیل عشق انسانی، عشق عقلی، عشق روحانی و عشق الهی و مساله‌ جمال پرستی، سخن به میان آورده است. بسیاری از پژوهشگران معاصر ایرانی در حوزه زیبایی شناسی و فلسفه هنر به این کتاب شیخ، بسیار مراجعه کرده‌اند.
 
فرهنگستان هنر در تهران خیابان ولیعصر (عج) تقاطع خیابان آیت‌الله طالقانی، واقع است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها