پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کتاب برگزیده «گاردین» در نمایشگاه کتاب تهران

مصطفی پویان، رئیس خانه زیست‌شناسی از انتشار کتاب «سرطان، امپراطوری بیماری‌ها» برنده جایزه پولیتزر،‌ برگزیده روزنامه گاردین و نیویورک تایمز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

مصطفی پویان، رئیس خانه زیست‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره عرضه کتاب «سرطان، امپراطوری بیماری‌ها» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: کتاب «سرطان، امپراطوری بیماری‌ها» نوشته دکتر سیدهارتا موکرجی، هندی تبار و سرطان‌شناس، در واقع بیوگرافی کاملی از بیماری‌‌ سرطان از چهار هزار سال پیش تا امروز است. ترجمه این کتاب را دکتر  امیررضا عارف و جمعی از مترجمان خانه زیست‌شناسی بر عهده داشته‌اند.
 
«سرطان، امپراطور بیماری‌ها» از نگاه بین‌المللی
وی افزود: سیدهارتا این کتاب را با سبکی روایی در پاسخ به پرسش مبتلایان به سرطان در دانشگاه هاروارد نوشت که در سال 2010 منتشر شد. این اثر مخاطب جهانی دارد چراکه موفق شده جوایز مهمی مانند جایزه پولیتزر و ‌جایزه ادبی PEN را به نام خود ثبت کند.
 
پویان،‌ در ادامه با اشاره به دیگر موفقیت‌های «سرطان سلطان بیماری‌ها» گفت: در سال 2011 از دیدگاه روزنامه گاردین این کتاب به‌عنوان یکی از 10 اثر برتر جهان معرفی شد. نیویورک تایمز نیز این اثر را در سال 2013 به‌عنوان یکی از  100 کتاب تأثیرگذار در 100 سال اخیر معرفی کرده است. معروفیت و تأثیرگذاری این اثر موجب شده که یکی از کارگردان‌های مطرح آمریکایی تصمیم به ساخت فیلمی براساس این کتاب بگیرد.

آگاهی در مقابل سونامی سرطان
رئیس خانه زیست‌شناسی درباره دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه از سوی خانه زیست‌شناسی اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف خانه زیست‌شناسی در ترجمه این کتاب، ایجاد آگاهی در مقابل سونامی سرطان است. هرچند مردم حتی یک درصد اعتقادی به ابتلا به سرطان نداشته باشند هم باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند؛ آگاهی‌بخشی مسئولیت می‌آورد. همچنان که مرحوم شریعتی گفته: «مسئولیت زاده توانایی نیست، بلکه زاده آگاهی است» ما نیز به دنبال آگاهی‌بخشی هستیم.    


 
اهدا 10 هزار نسخه از کتاب «سرطان امپراطوری بیماری‌ها»
وی در تشریح فرایند معرفی کتاب «سرطان امپراطوری بیماری‌ها» ادامه داد: برای معرفی این کتاب فرایندی را تعریف کرده‌ایم. در فاز نخست، تصمیم داریم تا 500 هزار نفر از افراد خاص مانند همه دانشجویان پزشکی، زیست‌شناسی و شیمی و بخش عظیمی از پرسنل آموزشی بیمارستان این کتاب را مطالعه کنند. برای معرفی این اثر به جامعه دانشگاهی باید از یک قشر بزرگ‌تر مانند معلمان زیست‌شناسی استفاده کنیم. معلمان زیست‌شناسی سرمایه عظیم خانه زیست‌شناسی هستند.
 
پویان افزود: برای معرفی گسترده این اثر به جامعه دانشگاهی تصمیم داریم 10 هزار نسخه از این کتاب به معلمان زیست‌شناسی اهداء کنیم. تاکنون اهداء کتاب به معلمان زیست‌شناسی مقیم تهران و عضو خانه زیست‌شناسی به تعداد یک‌هزار جلد انجام شده است. با اهداء کتاب به دنبال ایجاد اتحادی پنج میلیونی علیه سرطان هستیم تا بتوانیم کمپین پنج میلیونی را با همکاری مؤسسه غیر انتفاعی رویان و مؤسسه دانا ـ فاربر،‌ قوی‌ترین مرکز نحقیقاتی در حوزه سرطان را تشکیل دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها