شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
سعید عدالت‌نژاد «تاریخ اندیشه» را می‌نویسد/ از فلسفه اسلامی چه بخوانیم، چه نخوانیم؟

سعید عدالت‌نژاد، استاد فلسفه و کلام اسلامی از کتاب در دست تألیف خود با نام «تاریخ اندیشه» خبر داد و گفت: این کتاب دربردارنده مقالاتی با موضوع کلام و فلسفه است که در آن به نقد فلسفه اسلامی نیز پرداخته‌ام.

سعید عدالت‌نژاد به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «تاریخ اندیشه» اثری است که در دست تألیف دارم و دربردارنده بیش از 20 مقاله با موضوع فلسفه و کلام است. در حال حاضر یک مقاله دیگر نیز برای این کتاب می‌نویسم که در آن به نقد فلسفه اسلامی پرداخته‌ام و عنوان آن را نیز «از فلسفه اسلامی چه بخوانیم؟ چرا؟ و چه نخوانیم؟ چرا؟» انتخاب کرده‌ام.

وی اظهار کرد: فلسفه اسلامی بخشی از تاریخ ماست اما در این بخش، اندیشه و تولید اندیشه متوقف شده است. مباحثی از فلسفه اسلامی ــ مانند «حرکت جوهری» در طبیعت ــ نیز حاصلی در فلسفه اسلامی نداشته است و ادامه این‌ گونه مباحث، اتلاف وقت است. به عبارتی در صنایع و علوم می‌بینیم که همه نظریات، نمود بیرونی دارند و باعث ایجاد دگرگونی در علم شده‌اند، اما در فلسفه اسلامی این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: «تاریخ اندیشه» از سوی نشر جاویدان منتشر خواهد شد.

دکتر سعید عدالت‌نژاد دارای تحصیلات حوزوی (پایان سطح چهار) و دانشگاهی در داخل و خارج کشور است. او کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی از ایران و دکترای تخصصی مطالعات اسلامی از دانشگاه برلین دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و بنیاد دایرةالمعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام) و دارای چهار کتاب و 35 مقاله تخصصی است. وی در سمینارهای علمی متعدد در زمینه‌های مطالعات اسلامی در کشورهای مختلف شرکت داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها