شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
«نوشته‌های پراکنده» بابک احمدی به چاپ دوم رسید

دومین چاپ «نوشته‌های پراکنده» شامل مجموعه نوشتارها و مقاله‌های مطبوعاتی و برخی نقد فیلم‌های بابک احمدی از سوی نشر مرکز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «نوشته‌های پراکنده» بابک احمدی به چاپ دوم رسید. چاپ نخست این کتاب در بهمن سال گذشته (1393) منتشر شده بود. کتاب شامل سه بخش کلی است که در آن به ترتیب مقاله‌ها و نوشتارهای مطبوعاتی و برخی دیگر از نوشته‌های احمدی در سه موضوع کلی «فلسفه»، «تاریخ و سیاست» و «هنر» است.

بخش هنر کتاب شامل 14 مقاله و نوشتار به ترتیب با این عناوین است: «قدرت و ضعف هنر مردم پسند»، «یادداشت مترجم»، «با ابتذال»، «مقام فلسفه در کار عکاس»، «آخر زمان»، «جنگ بزرگ»، «آوازهای جنگ و صلح»، «معما» شستاکوویچ»، «آغاز آنچه نفی پایان است»، «نامه‌ها»، «و موج‌ها و تاریکی»، «کجاست اینجا؟» و «مرشد و نینا».

نویسنده مقاله‌های «آوازهای جنگ و صلح» را به خشایار دیهیمی، «آغاز آنچه نفی پایان است» را به مدیا کاشیگر، «کجاست اینجا؟» را به فردین صاحب الزمانی (کارگردان فیلم چیزهایی هست که نمی‌دانی؟) و «مرشد و نینا» را به محمد رضایی راد تقدیم کرده است.

بخش فلسفه این کتاب شامل هشت مقاله است: «فضیلت و ترور»، «دو دیالکتیک»، «مارکس»، «ترجمه مجلد نخست سرمایه مارکس»، «فروید و فلسفه»، «لاکان و فلسفه»، «آلبر کامو، دوست بازیافته» و «ترجمه متن‌های فلسفی». از این تعداد پیشتر مقاله‌های «فروید و فلسفه» و «لاکان و فلسفه» پیشتر در هیچ نشریه‌ای منتشر نشده بودند.

بخش تاریخ و سیاست نیز شامل یازده مقاله و نوشتار به ترتیب با این عناوین است: «آنکه مثل من هست/آنکه مثل من نیست»، «مردم، دولت و مسئولیت اخلاقی»، «پوپولیسم و دموکراسی»، «شکنجه و خشونت تدافعی»، «کار روشنفکری، تاریخ، سیاست»، «اندیشیدن به کار روشنفکری»، «تاریخ زیر سایه تفسیر»، «مصدق و جبر تاریخ»، «چرا مصدق هنوز مطرح است؟»، «هوای تازه، فضای روشنفکری دهه 1340» و «پرسش‌هایی درباره مبارزه مسلحانه».

عموم مقاله‌ها و نوشتارهای درج شده در این کتاب پیشتر در نشریه‌هایی چون «حرفه هنرمند»، «ماهنامه فیلم»، «مهرنامه»، «اندیشه پویا»، «شهروند»، «فصلنامه مترجم»، «روزنامه اعتماد ملی»، «روزنامه کارگزاران»، «سایت ایراس» و... منتشر شده بودند.

احمدی در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «این کتاب مجموعه‌ای است از 23 مقاله و 10 متن که در پاسخ به پرسش‌هایی نوشته‌ام. پرسش‌ها کتبی بودند و من پاسخ‌ها را نوشتم و در نشریه‌ها و سایت‌های مختلفی منتشر شده‌اند. چرا پرسش و پاسخ‌ها نوشتاری‌اند و من از گفت‌وگوی زنده گفتاری می‌گریزم؟ زیرا به گمان‌ام در مباحث فلسفی و جدی باید اصل را بر دقت و تامل گذاشت. سازوکار نوشتار امکان می‌دهد تا هم سوال‌ها سنجیده‌تر مطرح شوند و هم جواب‌ها دقیق‌تر و فکر شده‌تر باشند.»

نشر مرکز دومین چاپ «نوشته‌های پراکنده» بابک احمدی را با شمارگان هزار و 200 نسخه، 392 صفحه و بهای 24 هزار و 900 تومان منتشر کرده است. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب به این نشانی بروید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها