چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
«هنر مفهومی و دست‌ساخته» به بازار کتاب‌های هنری ایران آمد

«هنر مفهومی و دست ساخته» نوشته الیزابت شلکنز و ریستو هیلپینن با ترجمه بیتا شمسینی منتشر شد. این کتاب هجدهمین جلد از «دانشنامه فلسفه استنفورد» است که با دبیری مسعود علیا در انتشارات ققنوس در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هجدهمین جلد از «دانشنامه فلسفه استنفورد» با عنوان «هنر مفهومی و دست‌ساخته» نوشته مشترک الیزابت شلکنز و ریستو هیلپینن و ترجمه بیتا شمسینی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. کتاب شامل دو مقاله است؛ «هنر مفهومی» نوشته الیزابت شلکنز و «دست ساخته» نوشته ریستو هیلپینن.

مقاله نخست نیز شامل چهار بخش است که عبارتند: «هنر مفهومی چیست؟»، «فلسفه هنر مفهومی: هنر مفهومی چیست؟»، «پنج درونمایه فلسفی» و «مسائل دیگر». در بخش نخست این مقاله برخی مباحث جدید در حوزه زیبایی‌شناسی طرح و بررسی شده‌اند که از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرزهای هنر و نقش هنرمندان، رسانه‌های هنری، هنر به مثابه ایده و بازنمایی معنایی. همچنین بخش سوم این مقاله نیز مباحث مهمی چون هستی‌شناسی و رسانه‌های هنر، ارزش زیباشناسانه هنر و ارزش شناختی هنر، مطرح شده است.

مقاله دوم کتاب 6 بخش دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند: «در باب مفهوم دست ساخته»، «دست ساخته، اثر و هستی شناسی دست ساخته‌ها»، «ساختن اشیا: کنش تولیدی»، «قصد تولیدی»، «در باب توصیف و ارزیابی دست ‌ساخته‌ها» و «آثار هنری».

مباحث مطرح شده در این کتاب در زمره جدیدترین مباحاثات درباره هنرهای جدید در سطح جهان است. بر این اساس این کتاب در زمره نخستین آثار منتشر شده به فارسی در موضوع کلی «زیبایی شناسی هنرهای جدید» است.

مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد مجموعه‌ای است که تحت نظارت مسعود علیا، عضو هیات علمی دانشگاه هنر در انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر می‌شود. از جمله کتاب‌های منتشر شده این مجموعه در موضوع فلسفه هنر می‌توان به این موارد اشاره کرد: «زیبایی شناسی هگل» نوشته استیون هولگیت و ترجمه گلناز نریمانی، «برادران شلگل» نوشته کاتیا د. هی و آلن اسپیت و ترجمه سید مسعود حسینی، «زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی» نوشته ژان فیلیپ درانتی و ترجمه هدی ندایی‌فر، «تاریخ هستی شناسی هنر» نوشته پیزلی لیوینگستون و ترجمه ابراهیم لطفی و «زیبایی شناسی آلمانی در قرن هجدهم» نوشته پل گایر و ترجمه سید مسعود حسینی.

«هنر مفهومی و دست‌ساخته» نوشته مشترک الیزابت شلکنز و ریستو هیلپینن و ترجمه بیتا شمسینی با شمارگان هزار و 650 نسخه، 108 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است. برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات این کتاب اینجا را کلیک کنید.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها