پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا/ معرفی اثر برگزیده کتاب سال حوزه

کتاب«تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» که به همت جمعی از تاریخ پژوهان گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) زیر نظر حجت الاسلام مهدی پیشوایی نگاشته شده، در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر در گروه تاریخ و سیره و تراجم شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، از مزایای کتاب«تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا»، جامعیت آن است. در این کتاب هر آنچه تصور می ‌شود یک خطیب و مبلغ برای روضه خوانی نیاز دارد گنجانده شده و بسیار معتبر و غنی و علمی است. مباحث ریشه ‌ای و حتی جریان سقیفه و تأثیرات آن در وقوع عاشورا بررسی شده است. همچنین مباحث فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا، فلسفه قیام امام حسین‌ علیه‌ السلام و دیدگاه‌های مهمی را که در این مورد وجود دارد بررسی کرده است. در این کتاب دیدگاه ‌های عارفان، صوفیان، مادی گرایان، غربی ‌ها و حتی تفکرات غلط مطرح شده و دیدگاه اهل بیت علیهم‌ السلام نیز در پاسخ به آن‌ها مطرح شده است.

این کتاب تاريخ قيام و مقتل امام حسین را در دو جلد بررسی کرده‌ است.

نخستین جلد «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا‌ء‌ علیه‌ السلام» در 4 بخش تدوین شده است:

1) سیرى در مقتل نویسى و تاریخ نگارى عاشورا از آغاز تا عصر حاضر؛
در بخش نخستین این کتاب، ضمن پرداختن به معنای لغوی و اصطلاحی مقتل، مسیر تاریخی مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا از قرن دوم تا پانزدهم و قرن حاضر و نیز سیری در ادوار زندگی و شخصیت امام حسین علیه‌ السلام ارائه شده است.
شهادت امام حسین علیه‌ السلام در گفتار پیامبران‌ و امامان‌، فضیلت گریستن و عزاداری بر امام حسین‌ علیه‌ السلام و تحلیل آن، فلسفه قیام امام حسین علیه‌ السلام و بیان مشهورترین دیدگاه‌ها درباره فلسفه قیام کربلا از عناوین طرح شده در این بخش است.

2) امام حسین علیه السلام و معاویه؛
در این بخش از کتاب، نگارنده کوشیده است ضمن ترسیم شخصیت و حکومت معاویه به مواضع امام حسین علیه‌ السلام در برابر حکومت معاویه و مبارزات سیاسی آن حضرت بپردازد و در ادامه به برخی حوادث تاریخی نیز انتشار شده است.

3) نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسین علیه السلام به کربلا ؛
حوادث بعد از مرگ معاویه، فعالیت‌های امام حسین علیه‌ السلام در ایام اقامت در مکه، ساختار سیاسی- فرهنگی کوفه و خروج امام حسین‌ علیه‌ السلام از مکه، مباحث بخش سوم این کتاب است.

4) امام حسین علیه السلام در کربلا؛
در بخش چهارم نیز حوادثی چون ورود امام حسین‌ علیه‌ السلام به کربلا تا روز عاشورا، رویدادهای روز عاشورا و تبیین نحوه شهادت تمام یاران سید‌الشهدا‌ درج شده است.

دومین جلد «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا‌ء‌ علیه‌ السلام» به حوادث پس از عاشورا می ‌پردازد که اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در کوفه، اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در مسجد شام، اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در شام، اهل ‌بیت علیهم السلام در مدینه و تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد علیه‌ السلام از مباحث این بخش کتاب است.

1) حوادث پس از عاشورا؛
بخش اول پیامدهای تکوینی است که در این فصل حوادث خارق‌ العاده‌ای که پس از شهادت امام حسین علیه‌ السلام به وقوع پیوسته، مانند خورشیدگرفتگی، تاریکی آسمان، وزش‌های بادهای سیاه و سرخ و بارش خاکستر و خون و مشاهده خون در نقاط گوناگون تبیین می ‌شود.

2) پیامدهای قیام عاشورا؛
پیامدهای اجتماعی و سیاسی مانند خشم و تنفر مردم از بنی‌ امیه و قاتلان کربلا، قیام مردم سیستان، قیام توابین، ‌مختار، زیدبن علی بن حسین، انقلاب عباسیان و انقلاب حکومت اموی در بخش دوم مطرح شده است.

3) مباحثی پیرامون نهضت عاشورا؛
بخش سوم مباحثی پیرامون نهضت عاشورا است که پژوهشی در اربعین سیدالشهدا علیه‌ السلام، فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه‌ السلام، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین علیه‌ السلام و واقعه عاشورا در آینه تاریخ از مباحث مطرح شده در این بخش است.

4) شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین علیه السلام؛
بخش چهارم شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین علیه السلام را دربردارد که مباحثی در زمینه شرح حال شهدای بنی هاشم با اسم بردن از هر کدام با استناد بر شرح حال غیر بنی هاشم در این بخش مطرح می ‌شود.

در پایان این کتاب بیش از 30 سوال و شبهه مبتلا به، مطرح و پاسخ آن‌ها مستدل بیان شده تا جلو بسیاری تحریفات عاشورایی گرفته شود.
 


  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها