دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
مدیر رادیو فرهنگ از مؤسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران دیدن کرد

محمدصادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ پیش از شرکت در نشست مشترک با مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و امضای تفاهمنامه همکاری، از بخش‌های مختلف این مؤسسه و خبرگزاری کتاب ایران دیدن کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سرای اهل‌قلم  امروز (18 اسفندماه) میزبان محمدصادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ بود؛ نشستی که  با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و مدیر رادیو فرهنگ به منظور همکاری‌های آتی و تعاملات فرهنگی به امضای تفاهمنامه همکاری منجر خواهد شد.
 
مدیر رادیو فرهنگ پیش از این نشست، از بخش‌های مختلف مؤسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران دیدن کرد.

نگاهی به نخستین نشست مشترک به میزبانی رادیوفرهنگ

 نخستین نشست مشترک برای همفکری و تعامل شبکه رادیویی فرهنگ با مؤسسه خانه کتاب صبح 27 بهمن 1393 با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و به میزبانی محمدصادق رحمانیان مدیر شبکه رادیو فرهنگ برگزار شد.

در نشست مشترک مدیران خانه کتاب با رییس رادیو فرهنگ و مدیران گروه‌های این شبکه رادیویی، تعاملات مطرح شده در جلسه مورد تأیید قرار گرفت و به صورت پیش تفاهمنامه مطرح شد تا برای نتیجه نهایی در جلسه دیگری (امروز) بررسی و تصویب شود.

در آغاز نخستین نشست مشترک مدیر رادیو فرهنگ با تاکید بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی کتاب گفت: گروه کتاب در رادیو فرهنگ به همه حوزه‌های کتاب می‌پردازد و در مدیریت جدید صدا و سیما با ادغام رادیو کتاب در رادیو فرهنگ، حوزه کتاب گستره وسیع تری پیدا کرده است.

مدیر رادیو فرهنگ افزود: رادیو کتاب پوشش جغرافیایی محدودی در تهران داشت درحالی که اکنون موضوع کتاب در رادیو فرهنگ به‌صورت سراسری و بین‌المللی پوشش داده می‌شود و کسانی که از ادغام رادیو کتاب سخن گفتند به این موضوعات وقوف نداشته‌اند.

وی افزود: تعامل رادیو فرهنگ با خانه کتاب امتداد توانمندی‌های دو نهاد فرهنگی حوزه کتاب است.

حوزه‌های تعاملی خانه کتاب و رادیو فرهنگ بسیار وسیع است

در ادامه این نشست مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب با تشریح اقدامات خانه کتاب گفت: حوزه‌های تعاملی خانه کتاب و رادیو فرهنگ بسیار وسیع است و ما به دنبال مراوده‌ای حرفه‌ای با رادیو فرهنگ هستیم.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: کتابشناسی ماه و مجلات تخصصی نقد که توسط خانه کتاب منتشر می‌شوند می‌توانند پشتیبان اطلاعات وسیعی برای اطلاع رسانی باشند.

جلیسه اظهار امیدواری کرد که با امضای تفاهم‌نامه بین این دو نهاد گستره اطلاع‌رسانی کتاب در کشور با رویکردهای نو و تازه‌ای روبرو شود.
 
در ادامه این نشست مشترک مدیران گروه‌های رادیو فرهنگ به تشریح جوانب مختلف اطلاع رسانی کتاب در این رادیو پرداختند.

نگاهی به فعالیت‌های خانه کتاب

مؤسسه خانه کتاب نهادی مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی با مدیریت مجید غلامی جلیسه است و فعالیت‌های متنوعی را در دو حوزه اطلاع‌رسانی و جشنواره‌های فرهنگی عهده‌دار است. این مؤسسه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با هدف اعتلای فرهنگ کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی، گسترش بانک‌های اطلاعاتی حوزه نشر، شبکه‌های اطلاع‌رسانی الکترونیکی و اینترنتی، توسعه مباحث نو در نشر کتاب و بهبود وضع اهالی نشر و پدید آورندگان،  آغاز کرد. پایگاه اینترنتی این موسسه به منظور در دسترس قرار دادن اطلاعات کتاب‌ها، در سال ۱۳۷۷ تأسیس شده است.

خانه کتاب به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی، جشنواره‌های فرهنگی مختلفی نیز در زمینه کتاب برگزار می‌کند که عبارتند از انتخاب «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «جایزه جهانی کتاب سال»، «جشنواره نقد کتاب» و «جشنواره کتاب زیبا» که در این جشنواره‌ها، نویسندگان و کتاب‌های برتر کشور انتخاب شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
 
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)نیز نخستین  و تنها خبرگزاری تخصصی کتاب ایران است که فعالیت خود را به طور رسمی از ۲۴ آبان ماه ۱۳۸۵ آغاز کرده‌است. این خبرگزاری، زیر نظر خانه کتاب ایران فعالیت می‌کند.

هدف از این فعالیت، اطلاع‌رسانی خبری در حوزه کتاب و کتابخوانی و سایر موضوعات مرتبط مانند چاپ، نشر و گرافیک است.

اخبار خبرگزاری کتاب ایران شامل خبرهای داخلی و خارجی بوده که در موضوعات چاپ و نشر، دین، ادبیات، اندیشه، دانش و فناوری، اجتماعی و سیاسی، تاریخ و جغرافیا، کودک و نوجوان و هنر بر روی پایگاه اینترنتی آن به نشانی www.ibna.ir منتشر می‌شود.

این خبرگزاری، علاوه بر نشر خبر به انتشار گزارش‌ها و گفت‌وگوهای ویژه و نیز بررسی و تحلیل عملکرد نهادهای گوناگون دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌پردازد. همچنین نقد کتاب از دیگر بخش‌های خبرگزاری کتاب است که می‌کوشد منتخبی از تازه‌ترین آثار موجود در بازار نشر را با دیدگاه علمی و انتقادی بررسی کند.

خبرگزاری کتاب ایران همچنین از سال ۱۳۹۱ شروع به استقرار دفاتر خود در مراکز استان‌های ایران کرد تا با پوشش اخبار کتاب استانی فرصت‌ها و چالش‌های کتاب در هر شهرستان را معرفی کند. همچنین از اهداف این کار ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی ظرفیت‌های نشر و تولید کتاب در استان‌های ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها