شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
بزرگداشت مرحوم باستانی‌پاریزی در آستانه اولین سالگرد درگذشت استاد

بزرگداشت مرحوم باستانی‌پاریزی فردا 17 اسفند در آستانه اولین سالگرد درگذشت این تاریخ‌نگار پیشکسوت از سوی انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران، با همکاری نشریه دانشجویی جنگل و گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آستانه اولین سالگرد درگذشت استاد باستانی پاریزی، یادبود این نویسنده و پژوهشگر در دانشکده ادبیات و  علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود.

باستانی‌پاریزی زاده سوم دی‌ماه 1304 ه.ش در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان است. وی پس از دریافت دیپلم در سال 1325 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال 1326 در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

برخلاف عمده کتاب‌های تاریخی که نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشته‌های تاریخی باستانی پاریزی مملو از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین آثار وی معمولاً پاورقی‌های بسیار مفصلی دارند که گاهی از خودِ متن هم مفصل‌تر‌ند.

پیغمبر دزدان، سلجوقیان و غز در کرمان، فرماندهان کرمان، خاتون هفت قلعه، آسیای هفت سنگ، نای هفت بند، یادبود من (مجموعه شعر)، ذوالقرنین یا کوروش کبیر، تلاش آزادی، یعقوب لیث، شاه منصور، از پاریز تا پاریس و کتابی به نام «شاهنامه آخرش خوش است» عنوان برخی از آثار وی هستند.

محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، پژوهشگر حوزه تاریخ پنجم فروردین 93 دار فانی را وداع گفت.

این مراسم یکشنبه، 17 اسفندماه از ساعت 9 تا 12 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تالار استاد باستانی پاریزی برپا می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها