جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد بهاری مدیرعامل شهر کتاب

پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز، کتاب «کلیات عبید زاکانی» را پیشنهاد می‌کند.

وی افزود: به دلیل این‌که در تعطیلات نوروز همه به تفریح و تفنن سرگرم می‌شوند، بنابراین مطالعه این کتاب برای آنها فرح‌بخش خواهد بود و مطالب آن نیز متناسب با حال و هوای نوروز است.

کلیات عبید شامل عناوین زیر است: «منظومات که شامل تمامی آثار منظور این فقیه به نام‌های هزل تعلیم است، حکایات جالب و خنده دار فارسی و عربی، موش و گربه، عشاق‌نامه عبید و…»، «منثورات نیز شامل نامه‌هایی به پادشاه، رساله‌ی دلگشا و…» و «تعریفات شامل کلیه لغات و کنایه‌های فارسی به کار برده شده در همه آثار وی به معنای امروزی است»
                               
خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی شاعر و نویسنده طنزپرداز فارسی‌زبان قرن هشتم هجری است که طبق قراین موجود در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم ه.ق. در یکی از توابع قزوین چشم به جهان گشود.

علت مشهور بودن او به زاکانی نسبت داشتن او به خاندان زاکان است که این خاندان تیره‌ای از «عرب بنی‌خفاجه» بودند که بعد از مهاجرت به ایران به نزدیکی رزن از توابع قزوین در تقسیم‌بندی گذشته و همدان در تقسیم‌بندی کنونی رفتند و در آن ناحیه ساکن شدند. وی در قزوین به دانش‌اندوزی پرداخته و در این شهر پرورش یافته و تا پایان عمر در این شهر بود.

                    

عباس اقبال در مقدمه دیوان عبید می‌نویسد: «از شرح حال و وقایع زندگانی عبید زاکانی اطلاع مفصل در دست نیست. اطلاعات ما در این باب منحصر است به معلوماتی که حمدالله مستوفی معاصر و همشهری قزوینی عبید و پس از او دولتشاه سمرقندی در تذکره خود، تألیف شده در قرن ۸۹۲ ه.ق. ضمن شرحی مخلوط به افسانه در باب او به دست داده و مؤلف ریاض العلماء در باب بعضی از تألیفات او ذکر کرده‌ است. معلومات دیگری نیز از اشعار و مؤلفات عبید به دست می‌آید.»

چاپ پنجم «کلیات عبید زاکانی» به تصحیح، تحقیق و شرح پرویز اتابکی در 548 صفحه، شمارگان 770 نسخه و به قیمت 22 هزار تومان از سوی نشر زوار روانه بازار کتاب شده است.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
 
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
 
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
 
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.

 
<span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
 
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
 
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
 
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
 
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
 
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها