سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
دوازدهمین حضور «عرفان و رندی در شعر حافظ» داریوش آشوری در کتابفروشی‌ها

«عرفان و رندی در شعر حافظ» نوشته داریوش آشوری از سوی نشر مرکز به چاپ دوازدهم رسید. این کتاب برای نخستین بار در سال 1377 با عنوان «هستی شناسی حافظ» منتشر شده بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ «عرفان و رندی در شعر حافظ» یکی از مشهورترین کتاب‌های تالیفی داریوش آشوری است که در آن تلفیق دو مفهوم مهم در تاریخ ادبی فارسی یعنی «عرفان» و «رندی» در غزل‌های حافظ بحث و بررسی شده است. نشر مرکز در اواخر ماه گذشته (بهمن 1393) دوازدهمین نوبت انتشار این کتاب را روانه کتابفروشی‌ها کرد.

«عرفان و رندی در شعر حافظ: کاوشی در بنیادهای اندیشه او» برای نخستین بار در سال 1377 با عنوان «هستی شناسی حافظ» منتشر شده بود. دومین چاپ این کتاب در سال 1379، با ویرایش جدید و اضافه کردن چند مبحث دیگر، از سوی نویسنده روبه‌رو شد که در نهایت با عنوانی جدید به دست مخاطبان رسید.
آشوری مباحث خود درباره شعر حافظ را در این کتاب در چهار بخش کلی تدوین کرده است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «بنیادهای انسان ‌شناسی صوفیانه»، «مطالعه میان‌متنی»، «شعر و عرفان» و «عرفان و رندی در دیوان حافظ».

بخش نخست کتاب شامل دو فصلِ «اسطوره و سرنمون» و «اسطوره آفرینش در دین‌های ابراهیمی» است. سرنمونِ عارف و زاهد از زمان آفرینش آدم و تفاوت این دو در تأویلِ راز این آفرینش، مبحث اصلی طرح شده در این فصل است. بخش دوم نیز شامل چهار فصل به ترتیب با سرفصل‌های «سرسخن»، «گزیده کشف الاسرار»، «گزیده مرصاد العباد» و «دو مکتب تاویلی» است. آشوری در «سرسخن» به شرح و بررسی خاستگاه‌های متفاوت برداشت‌های صوفیانه ـ عرفانی در دوران‌های مختلف تاریخی می‌پردازد. ارجاعات نویسنده در این فصل، شطح معروف حلاج یعنی «انا الحق» و انواع مختلف تاویل نزد اهل فن در طول تاریخ اندیشه اسلامی و ایرانی است.



 بخش سوم نیز شامل دو فصل به ترتیب با عناوین «از تصوف زاهدانه به تصوف شاعرانه» و «از شعر صوفیانه به شعر رندانه» است. در نهایت بخش چهارم (آخر) کتاب نیز که مفصل‌ترین بخش است شامل این سرفصل‌هاست: «درام عارفانه سرنوشت و سرگذشت جان»، «طرح ساختار سرنمونی در دیوان حافظ»، «رویارویی ازلی:‌آدم در برابر مَلَک»، «یگانگی ازلی:‌ آدم و حافظ»، «ستیز ازلی و ابدی: حافظ و زاهد»، «تقدیر ازلی آدم/حافظ: رند و رندی»، «گذار ازلی: از مسجد به خرابات»، «حکمت آفرینش: بازی جهان»، «شعر رندانه و شعر زهد»، «خلوتگه راز»، «شراب و عیش نهان» و «نتیجه گیری».

نشر مرکز دوازدهمین چاپ «عرفان و رندی در شعر حافظ» نوشته داریوش آشوری را با شمارگان هزار نسخه، 408 صفحه و بهای 21 هزار و 800 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات این کتاب اینجا را کلیک کنید.

سی و چهارمین چاپ ترجمه «چنین گفت زرتشت»، نهمین چاپ ترجمه «غروب بت‌ها یا فلسفیدن با پتک» و  دوازدهمین چاپ ترجمه «تبارشناسی اخلاق» هر سه از نیچه، سیزدهمین چاپ ترجمه نمایشنامه «مکبث» از ویلیام شکسپیر و پنجمین چاپ «تعریف‌ها و مفهوم فرهنگ» نام شماری از کتاب‌های تجدید انتشار شده داریوش آشوری در سال 1393 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها