پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
مطالعه «ریشه‌ها» پیشنهاد بهاری فریدون مجلسی

فریدون مجلسی، نویسنده مترجم و پژوهشگر، کتاب «ریشه‌ها» نوشته آلکس هیلی را با ترجمه علیرضا فرهمند برای خوانندگان در ایام بهار پیشنهاد می‌دهد.

مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به اینکه در این کتاب سعی شده ریشه سیاهان آمریکای در قالب رمانی شیرین بررسی شود، گفت: خواندن این کتاب که توسط انتشارات خوارزمی منتشر شده، در من تاثیر بسیاری به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: پی بردن به ریشه و تاریخچه سیاهان در کتاب به تنهایی برایم جالب‌ نبود بلکه توانایی ملت‌ها در ریشه‌یابی تاریخ و فرهنگ و آنچه  طی سال‌ها بر آنها گذشته نیز برایم از اهمیت بسزایی برخوردار بود.

مجلسی افزود: تاریخ سیاهان آفریقایی روشن و شفاف نیست اما نویسنده در این کتاب به ریشه‌یابی تاریخچه آنان پرداخته و سیاهان را صاحب هویت کرده است.

این نویسنده به آشنایی خود با مترجم کتاب اشاره کرد و گفت: ترجمه کتاب توسط زنده یاد علیرضا فرهنمد از مترجمان و روزنامه‌نگاران برجسته کشور، بسیار روان و خوب انجام شده و ترجمه بی‌نظیر آن باعث قوت کتاب شده است.

«ریشه‌ها، حماسه یک خانواده آمریکایی»، کتابی است نوشته آلکس هیلی، نویسنده معاصر آمریکایی. او در این داستان، زندگی خانواده و نیاکانش را به تصویر می‌کشد. پیام محوری این داستان، وضعیت نابسامان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آنها در دوران برده‌داری و پس از آن است. در نگاهی دقیق‌تر، نویسنده به شناساندن مفاهیم تبعیض نژادی، بردگی، بیگاری و زیر تملک دیگران بودن می‌پردازد و آن را محکوم می‌کند.



این اثر  که به شکل رمان نوشته شده و بیانی واقع‌گرایانه دارد، با زایش قهرمان اصلی داستان کونتا کینته (نیای هفتم نویسنده کتاب)، در دهکده‌ای مسلمان و در باختر قاره آفریقا آغاز می‌شود. او با فرهنگ سنتی رشد می‌کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را به همراه خانواده و قبیله‌اش می‌گذراند. اما تراژدی از جایی آغاز می‌شود که بازرگانان برده، او را غافلگیر کرده و می‌ربایند. او به همراه عده‌ای دیگر در بدترین وضع با کشتی‌های تجارت برده به آمریکا برده می‌شود و به فروش می‌رسد. کونتا کینته در آمریکا متحمل رنج‌های بسیاری می‌شود. او که تا پیش از این آزاد و شرافتمندانه زندگی کرده است، باید صبح تا شام عرق بریزد و کار کند و ناظر تصاحب دست‌رنجش به دست دیگران باشد.

او در آغاز زبان انگلیسی نمی‌داند و نسبت به سایر بردگان سیاه، با نظر تحقیر روبه‌رو می‌شود و از این رو همه از او کناره می‌گیرند. او که مسلمانی باورمند و مقید است، عقیده دارد که این بردگان از اصل و ریشه خویش فاصله گرفته و سرسپرده سفیدپوستان شده‌اند، اما به تدریج زبان انگلیسی را می‌آموزد و درمی‌یابد که اینان هرگز در آفریقا نبوده‌اند و برده زاده شده‌اند. همچنین می‌فهمد که این بردگان هرگز از وضع خود راضی نیستند و گاه‌گاهی هم به فرار یا حتی به شورش فکر می‌کنند، بدین ترتیب با آنان احساس همدردی می‌کند. اما هرگز از اعتقادات خود برنمی‌گردد و پیوسته تلاش می‌کند آفریقایی‌تباران را با میراث خویش آشنا سازد. آلکس هیلی در بخش‌های پایانی کتاب، به شرح حال مختصری از خویشتن می‌پردازد، از چگونگی دستیابی‌اش به شرح حال قهرمانان داستان سخن می‌گوید و از انگیزه‌هایش برای نوشتن زندگی‌نامه خانواده و نیاکانش پرده برمی‌دارد.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.
 <span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
<span class=
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد نوروزی مدیرعامل شهر کتاب
پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.
<span class=
عبدالله انوار پیشنهاد می‌دهد کتاب‌های فلسفی بخوانید
سید عبدالله انوار، کتابشناس و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، مطالعه کتاب‌های فلسفی با نگارش و بیان ساده را در ایام نوروز برای مطالعه به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
جمال میرصادقی
میرصادقی: جوان که بودم عید به مسافرت می‌رفتم/مطالعه هزار و یک شب پیشنهاد اوقات فراغت نوروز است
جمال میرصادقی گفت: در سال‌های جوانی تعطیلات نوروز به مسافرت می‌رفتم اما در دوران سالمندی و پیری دیگر سفر کردن برایم سخت است. به همین دلیل مثل هر سال در تهران می‌مانم و به مطالعه می‌پردازم. پیشنهادم به ...
کاوه میرعباسی
میرعباسی: تهران خلوت را بیشتر دوست دارم/ توصیه به خواندن رمانی با ترجمه فرزانه طاهری
کاوه میرعباسی گفت: دوست ندارم وقتی به مسافرت می‌روم با ازدحام روبه‌رو باشم و برای گرفتن هتل به مشکل بربخورم به همین دلیل مسافرتم را به اردیبهشت ماه موکول می‌کنم و در تعطیلات نوروز در تهران خواهم ماند....
<span class=
زیباکلام مطالعه «دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را پیشنهاد می‌دهد
صادق زیباکلام، نویسنده، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی کتاب«دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را به اهالی مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
خلعتبری برای نوروز کتابی را که ۱۳ بار بازچاپ شده است را پیشنهاد داد
اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب «مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی» اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد.
<span class=
پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی
پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش «بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده‌اید» و «پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟»، تنها یک کلمه است ...
میرجلال‌الدین کزازی
کزازی: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و «نفحات الانس» جامی را ورق می‌زنم
میرجلال‌الدین کزازی گفت: من در تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و کتاب «نفحات الانس» اندیشمند، سخنور و نهان‌گرای نامبردار ایرانی نوالدین عبدالرحمان جامی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در این روزها آن را ...
حسن میرعابدینی
میرعابدینی: با خواندن دو کتاب کاری می‌کنم کارستان/«داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» را می‌خوانم
حسن میرعابدینی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم و می خواهم مطالعه کنم. همین روزها شروع به خواندن دو کتاب «داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» کرده‌ام که هر دو کتاب خوبی‌اند.
محمود معتقدی
معتقدی: دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی هوا تجربه کنیم/کتاب «پنج اقلیم حضور» را در نوروز می‌خوانم
محمود معتقدی گفت: با این‌که چند روز از تعطیلات نوروز را گذرانده‌ایم هنوز برای سفر عید برنامه‌ریزی خاصی نکرده‌ام. شاید قدری کوهنوردی در تهران حالم را جا بیاورد و در دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی ...
<span class=
مطالعه رمان‌های تاریخی، پیشنهاد مجتهدزاده در تعطیلات نوروز
پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان، محقق و کارشناس مسائل سیاسی، مطالعه رمان‌های تاریخی، اجتماعی و ادبی را در ایام تعطیلات نوروز به اهل کتاب توصیه کرد.
<span class=
آل داوود «خواب آشفته نفت» را در تعطیلات نوروزی توصیه می‌کند
سید علی آل داوود، پژوهشگر متون قدیمی و نسخ خطی مجموعه چهارجلدی «خواب آشفته نفت» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
پرویز شهدی: مجموعه داستان «آدم‌ها» نوشته احمد غلامی را بخوانید
پرویز شهدی گفت: در ایام نوروز من و همسرم چند روز به زادگاهم مشهد می‌رویم. البته بقیه تعطیلات در تهران می‌مانیم چون می‌خواهیم در 10 یا 12 روز تهران را بدون آلودگی صوتی و هوا تجربه کنیم. من به مخاطبانی ...
<span class=
حجت‌الاسلام خسرو پناه: «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش می‌کنم/ «معمای زمان و حدوث جهان» را بخوانید
حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، نویسنده و رئیش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: در ایام نوروز قصد دارم کتاب «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش کنم.
جعفر ابراهیمی (شاهد)
جعفر ابراهیمی: نوروز اردبیل هستم/ آثاری از استاد کدکنی را خوانده‌ام
جعفر ابراهیمی(شاهد) گفت: تعطیلات نوروز را در آستارا و اردبیل به سر بردم و کتاب «دفتر روشنایی»(از میراث عرفانی) نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی را خواندم که انصافاً کتاب درخشان و خوبی بود.
ابراهیم خدایار
خدایار: کرج اولین جایی بود که رفتم/ در نوروز نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام
ابراهیم خدایار گفت: تعطیلات نوروز از تهران به کرج رفتم تا پدر و مادرم را ببینم که این جابه‌جایی هم یک سفر کوچک به حساب می‌آید. من در این تعطیلات نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام....
<span class=
حبیبی: «قانون» ابن‌سینا را تصحیح می‌کنم/ آثار بزرگان فلسفه را بخوانید
نجفقلی حبیبی‏، مؤلف و استاد فلسفه درباره کتاب‌های مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: قصد دارم در تعطیلات بر روی ویرایش و تصحیح چند کتاب فلسفی کار کنم.
<span class=
دیباج: در ایام نوروز «قرآن» می‌خوانم/ «قرآن» مهم‌ترین کتاب فلسفه اسلامی است
دکتر موسی دیباج، مولف و استاد‌یار گروه فلسفه دانشگاه تهران درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام نوروز گفت: قصد دارم اگر توفیق رفیق راهم باشد کتاب و کلام خدا «قرآن» را مطالعه و تلاوت کنم.
احمد ابومحبوب
ابومحبوب: «زمستان» اشتاین بک را در آغاز بهار تجربه کردم/ نوبل خوانی در تهران
احمد ابومحبوب گفت: تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای در خانه ماندن و رسیدگی به کارهای نیمه تمام است اما در این تعطیلات علاوه بر رسیدن به کارهای نیمه تمام قصد دارم رمان «زمستان» اثر جان اشتاین بک را نیز بخوانم....
ابوتراب خسروی
خسروی: تعطیلات در شیراز می‌مانم و «قصص العلما» را می‌خوانم
ابوتراب خسروی گفت: تعطیلات عید در شیراز می‌مانم و کتابی درباره رویکرد و نگاه روحانیت در دوره قاجار خواهم خواند.
<span class=
تورق «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» پیشنهاد نوروزی اکبر ایرانی
اکبر ایرانی برای مطالعه در تعطیلات نوروز «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» را توصیه می‌کند. این کتاب پربرگ و بار از آثار بزرگان ادب و تاریخ است.
<span class=
خواندن ترانه‌های بهاری توصیه نصرالله حدادی در ایام نوروز
نصرالله حدادی، تهران‌شناس و تاریخدان، کتاب «آتش کاروان» از سروده‌های بیژن ترقی، شاعر درگذشته کشورمان را برای ایام نوروز به اهالی مطالعه پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
راشدمحصل، مطالعه دینکرد را پیشنهاد می‌دهد
محمدتقی راشدمحصل، محقق تاریخ ایران باستان، کتاب دینکرد 5 و 6 و 7 را که با تحقیقات و پژوهش‌های او ارتباط نزدیکی دارد برای مطالعه نوروزی توصیه می‌کند.
کیومرث منشی‌زاده
منشی‌زاده: دنیا را هم به من بدهند رها می‌کنم و به کرمان می‌روم/ توصیه به مطالعه «دن کیشوت» شاهکار پس از اختراع خط!
کیومرث منشی‌زاده گفت: در روزهای تعطیل کتاب «دن کیشوت» را بخوانید. هم فرصت دارید و هم فراغت لازم که در این روزها «دن کیشوت» را به پایان ببرید. من هم در سفرم و در کرمان به سر خواهم برد.
محمدهاشم اکبریانی
اکبریانی: بجنورد و فریدون‌کنار مقصدهایم در نوروزند/ پیشنهاد همجواری با «دیوار» در تعطیلات عید
محمدهاشم اکبریانی گفت: ایام نوروز را در زادگاهم بجنورد و همچنین شهر فریدون‌کنار به سر می‌برم و کتاب «دیوار» نوشته علیرضا غلامی را می‌خوانم و مطالعه همین کتاب را به خوانندگان پیشنهاد می‌کنم.
محمود حسینی‌زاد
حسینی‌زاد: تعطیلات عید را در نوشهر سپری می‌کنم/ تاریخ بیهقی بخوانید
محمود حسینی‌زاد گفت: تعطیلات عید چند روزی به شمال می‌روم و یک سفر خارج از کشور هم در پیش دارم. اگر خوانندگان می‌خواهند از متون کلاسیک کتابی را در سفر همراه خود ببرند و مطالعه کنند تاریخ بیهقی، تاریخ طبری...
فرزانه طاهری
طاهری: «روزها در راه» حاوی تلخی‌ها و فراز و فرودهای زندگی مسکوب/کتابی که مترجم کارور پیشنهاد می‌کند
فرزانه طاهری گفت: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم، چه جایی برای تعطیلات از تهران بهتر وجود دارد؟ برای مطالعه نوروزی مخاطبان کتاب «روزها در راه» شاهرخ مسکوب را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
علیرضا طبایی
طبایی: شیراز آمیخته به شعر است/اگر به فارس می‌روید گلستان بخوانید
علیرضا طبایی گفت: تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روم و برای مسافرتم نیز شهر شیراز را انتخاب کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم که مخاطبان در این تعطیلات گلستان سعدی و سپس دیوان حافظ را بخوانند.
عبدالعلی دستغیب
دستغیب: نمایندگان روشنفکری ما اشتباه کردند/کتاب دیجیتال بهتر از کتاب کاغذی است
عبدالعلی دستغیب که چند ماه پیش به زادگاهش شیراز سفر کرد تعطیلات عید نوروز هم در شیراز می‌ماند و به گفته خودش شاید تابستان به تهران بازگردد. او معتقد است که به جای کتاب کاغذی مخاطبان و خوانندگان در هر ...
<span class=
«واحد در ادیان» توصیه عماد افروغ برای مطالعه نوروزی
عماد افروغ، نویسنده، سیاست‌مدار ایرانی، کتاب «واحد در ادیان» نوشته فردریک کاپلستون با ترجمه سید محمود یوسف‌ثانی را که اثر مورد علاقه اوست برای مطالعه در ایام نوروز توصیه می‌کند.
 
<span class=
بقایی: «نگرش‌های ایرانی» را در تعطیلات بخوانید
محمدبقایی، پژوهشگر فلسفه و اقبال‌شناس به اهالی قلم و کتاب پیشنهاد داد در ایام نوروز خود دست به قلم شده و همراه با تحولات طبیعت بنویسند.
شهاب مقربین
مقربین: رمان «دشمنان» سینگر را پیشنهاد می‌کنم
شهاب مقربین گفت: تعطیلات نوروز چند روز به زادگاهم اصفهان سفر می‌کنم تا خانواده‌ام را ببینم و رمان «دشمنان» را می‌خوانم و همین رمان را نیز به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
عبدالجبار کاکایی
تعطیلات شاعر «حبس سکوت» با شعرخوانی در نور/ سه کتابی کاکایی به کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌کند
عبدالجبار کاکایی گفت: تعطیلات عید را به شهرستان نور می‌روم و گاهی آنجا آقای افشین علا را می‌بینیم. هفته اول برای دید و بازدید در تهران می‌مانیم و هفته دوم به شمال می‌رویم و گاهی شب شعری با آقای علا و ...
مهدی غبرایی
پیشنهاد مترجم قدیمی برای مطالعه آثار برگزیده مهرگان ادب
مهدی غبرایی گفت: روزهای بهار به شمال کشور و استان گیلان می‌روم و در لنگرود هستم یا رشت. چند کتاب به زبان اصلی با خودم به مسافرت می‌برم تا ببینم قابل ترجمه هستند یا نه. البته به مخاطبان در این ایام مطالعه ...
توصیه خسرو  معتضد، خواندن کتاب «استالین جوان» در ایام بهار
توصیه خسرو معتضد، خواندن کتاب «استالین جوان» در ایام بهار
خسرو معتضد، تاریخدان برای روزهای بهاری کتاب‌های «استالین جوان، دربار تزار سرخ» و «استالین جوان: از تولد تا انقلاب اکتبر» نوشته سایمن سیبیگ مانتیفوری از انتشارات ثالث را به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
<span class="hlstyle">کوثری: «خواب آشفته نفت»</span> در بهار خواب شما را آشفته نمی‌کند
کوثری: «خواب آشفته نفت» در بهار خواب شما را آشفته نمی‌کند
عبدالله کوثری گفت: در روزهای بهار کتاب «خواب آشفته نفت» نوشته محمدعلی موحد را می‌خوانم و به مخاطبان هم پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را بخوانند.
<span class="hlstyle">استاد انوار: «نقد خرد ناب» را در بهار تصحیح می‌کنم</span>
استاد انوار: «نقد خرد ناب» را در بهار تصحیح می‌کنم
استاد عبدالله انوار، نسخه‌شناس پیشکسوت درباره مطالعه کتاب در ایام بهار گفت: در این روزها کتاب «نقد خرد ناب» اثر ایمانوئل کانت را تصحیح می‌کنم.
<span class="hlstyle">کتاب «ما و پاریس» را به پیشنهاد خیراندیش در بهار بخوانید</span>
کتاب «ما و پاریس» را به پیشنهاد خیراندیش در بهار بخوانید
روایت‌های تاریخی روابط مردم ایران با شهر پاریس در قالب کتابی با نام «ما و پاریس» با تدوین امیرسعید الهی، پیشنهاد عبدالرسول خیراندیش برای روزهای بهار است.
<span class="hlstyle">«تاریخ ادبیات فارسی» را به توصیه جعفری‌دهقی</span> در بهار بخوانیم
«تاریخ ادبیات فارسی» را به توصیه جعفری‌دهقی در بهار بخوانیم
محمود جعفری‌دهقی، دانشیار گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران، کتاب «تاریخ ادبیات فارسی» را در ایام بهار برای مطالعه به اهالی کتاب توصیه می‌کند.
<span class="hlstyle">مطالعه «آشپز و آشپزخانه» به توصیه علی بلوکباشی در بهار</span>
مطالعه «آشپز و آشپزخانه» به توصیه علی بلوکباشی در بهار
علی بلوکباشی، مردم‌شناس پیشکسوت، مطالعه کتاب «آشپز و آشپزخانه» را که خودش نوشته است به دلیل ویژگی آگاهی دهندگی برای مطالعه در روزهای بهاری به خوانندگان توصیه کرد.
حسین سناپور
سناپور: از این چرخ و فلک پیاده شوید و کتاب بخوانید
حسین سناپور گفت: کتابی را که اخیرا خودم خوانده‌ام به مخاطبان ادبیات برای مطالعه روزهای بهاری معرفی می‌کنم.
احمد پوری
پوری: رمان «دشمنان»، اثر برنده نوبل را در بهار بخوانید
احمد پوری گفت: در روزهای بهاری مطالعه رمان «دشمنان» را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
 
<span class="hlstyle">سیدعرب: «سهروردی و افکار او» اثر دکتر مجتهدی را مطالعه می‌کنم</span>
سیدعرب: «سهروردی و افکار او» اثر دکتر مجتهدی را مطالعه می‌کنم
دکتر حسن سیدعرب، مؤلف و عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام در ایام بهار کتاب «سهروردی و افکار او» اثر دکتر کریم مجتهدی را می‌خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها