پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد

احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.

دکتر احمد اقتداری درباره مطالعه کتاب در تعطیلات نوروز به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: من مطالعه کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا امروز» را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده است.

وی افزود: این کتاب با استفاده از پژوهش‌های فراوان، اطلاعات و مطالب خواندنی مفیدی را به افرادی ارائه می‌دهد که در پی بازیابی یک مفهوم تاریخی ایرانی از گذشته تاکنون بوده و هستند. «یک‌صد سال کشمکش پس از 5 هزار سال جنگ و ستیز در گاهواره تمدن» سرعنوانی است که مولف در زیر عنوان کتاب «خلیج‌فارس، دریای پرماجرای ایرانی» آورده  است.
 
نگاهی به کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا امروز»

این کتاب مجموعه‌ای از مطالب درباره آداب و رسوم، تجارت، كشتيرانی، وضع سياسی و حكومتی، مسائل جغرافيايی و اوضاع اجتماعی، راه‌ها و خطوط ارتباطی، مداخلات انگلستان و روسيه در خليج فارس، اثرات انقلاب مشروطيت در خليج فارس و... است كه مولف در اين اثر تلاش کرده با تحقيقی جامع اين مباحث را مورد بررسی قرار دهد.

در بخشی از کتاب درباره شهرت خلیج فارس می‌خوانیم: «خليج فارس دريای پرماجرای ايرانی، پس از پنج هزار سال جنگ و ستيز در اين گهواره تمدن، با آغاز قرن بيستم ميلادی و در حدود يك‌صد سال پيش مورد توجه سياست‌های فرهنگی، اقتصادی و سياسی بيشتر ملل پرآوازه جهان واقع شده است.»

نویسنده در بخشی از کتاب درباره تلاش استعمارگران برای تحریف خلیج پارسی آورده است: «ايران يعنی مادر بوم كهن اين دريای پرماجرا، از حدود يك‌صد سال پيش در گير و دار كشمكش‌های سياسی و فرهنگی با دول همسايه عرب خود و استعمارگران اروپايی، روسی و آمريكايی واقع شده است. در سال‌های اخير با جنگ‌ها و درگيری‌های نظامی، مناقشات نفتی و دروغ پردازی‌های فرهنگی، ملل همسايه و غيرهمسايه مصرانه كوشش كردند كه نام خليج‌فارس را به نام خليج عربی تحريف كنند و منافع ملی و اقتصادی و سياسی و فرهنگی چند هزار ساله ما را در خليج فارس مورد تعرض قرار دهند.»
 
كتاب «خليج‌فارس از ديرباز تا كنون» حاوی مجموعه‌ای از مطالب متفرقه درباره آداب و رسوم، تجارت، كشتيرانی، وضع سياسی و حكومتی، مسايل جغرافيايی و اوضاع اجتماعی، راه‌ها و خطوط ارتباطی، مداخلات انگلستان و روسيه در خليج‌فارس است.

                     

مولف كه كتاب و رسالات تحقيقی بسياری درباره خليج‌فارس و دريای عمان و سرزمين‌های دوسوی اين دو دريا نوشته است، خود شاهد و ناظر عينی وقايع و حوادث اين سرزمين‌ها در محل وقوع بوده و آنچه را از زبان ديگران شنيده يا از كسی نقل قول كرده، دقيق، مستند و نزديك به واقع است و از منظر مطالعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سياسی آن سرزمين‌ها در طول سده پيشين قابل اعتماد است.

احمد اقتداری دارای بيش از 30 عنوان تاليف در موضوعات فرهنگی و ادب و خليج فارس است كه از جمله آنها می‌توان به «بندرعباس و خليج فارس»، «صيد مرواريد در خليج فارس»، «تاريخ مسقط و عمان و بحرين و روابط آن با ايران»، «سرگذشت كشتيرانی ايران»، «آثار باستانی سواحل و جزاير خليج فارس و دريای عمان» و... اشاره كرد.

چاپ چهارم کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» تالیف احمد اقتداری در 416 صفحه، شماگان دو هزار نسخه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
 
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
 
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
 
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.

 
<span class="hlstyle">کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی</span>
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
 
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها