دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
فدایی: هویت حرفه‌ای کتابداران باید مورد بازبینی قرار گیرد/ بسیاری از کتابداران گوشه‌گیر شده‌اند

غلامرضا فدایی، پیشکسوت حوزه کتابداری معتقد است تا هویت، اصول و مبانی علم اطلاعات و دانش‌شناسی مشخص نشود، نمی‌توان با قاطعیت درباره آن سخن گفت. پس ضرورت دارد هویت حرفه‌ای کتابداران مورد بازبینی قرار گیرد.

غلامرضا فدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه کتابداری گفت: حوزه کتابداری که امروزه آن را با نام علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌شناسند به این معناست که افرادی تربیت شوند تا علاوه بر شاغل شدن در کتابخانه‌ها و ارائه خدمات و مشاوره پژوهشی، خودشان نیز صاحب فکر باشند؛ با روشن شدن اهمیت این موضوع، ضرورت پیدا کرد که این حوزه دارای اصول، مبانی و نظریه باشد به همین دلیل در حوزه دانشگاه مطرح شد.

وی با اشاره به تصور عمومی از حوزه کتابداری عنوان کرد: وقتی نام این رشته مطرح می‌شود، عموم جامعه موضوع کتاب و کتابخوانی را متصور می‌شوند اما این موضوع حداقل رسالت یک کتابدار است. کتابدار یک فرد عالم و دانشمند است که با مشاوره تخصصی و قدرت تجزیه و تحلیل خود، به روند پژوهش محققان کمک می‌کند.

فدایی با ابراز تأسف از این‌که ما در سطوح کلان حوزه اطلاع رسانی مشاوران پژوهشی نداریم، اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از تصمیمات مدیران به صورت آنی انجام شده و کمتر مستند به اسناد و سوابق بوده است؛ این در حالی است که مدیر واقعی باید با توجه به سوابق موجود و سازماندهی شده که به سرعت می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد، صحبت می‌کند و همین موضوع یکی از ابعاد گسترده این رشته و حرفه را نشان می‌دهد.

این پیشکسوت کتابداری با اشاره به نقش کتابدارن در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه، گفت: ما در عرصه فرهنگ عمومی همواره از کاستی‌های موجود نالانیم در حالی که ما قشر عظیمی از کتابداران را داریم که با جامعه در ارتباط هستند و اگر آموزش و هدایت صحیحی درباره ایشان به کار بسته شود، می‌تواند باعث تحولی عظیم در فرهنگ عمومی کشور شود.

وی عنوان کرد: موضوع هویت حرفه‌ای کتابداران دغدغه همیشگی من در حوزه کتابداری بوده است، به‌طوری‌که از سالیان گذشته تا کنون درباره این موضوع سخنرانی‌ها، مقالات و تألیفات بسیاری داشته‌ام و معتقدم هویت، اصول و مبانی این حوزه مشخص نشود، نمی‌توان با قاطعیت درباره آن سخن گفت.

فدایی درباره دغدغه خود درباره هویت حرفه‌ای کتابداران توضیح داد: یک بعد آن به خود کتابدارن بازمی‌گردد؛ چراکه به نظر می‌رسد کتابداران ما بی‌حال، منزوی و گوشه‌گیر هستند. از طرف دیگر نیز نظام کلی ما، مقامات و مسئولان مربوطه، آن شناخت کلی و لازم را نسبت به این حوزه ندارند.

وب افزود: همین موضوع این ضرورت را ایجاب می‌کند تا هویت حرفه‌ای کتابداران مورد بازبینی قرار گیرد و کتابداران به شکل فعال‌تری به کار خود را عرضه کنند تا مسئولان و مقامات عالی کشور نیز تصور کاملی از ظرفیت‌های این رشته پیدا کنند.

فدایی در پایان عنوان کرد: همکاری کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها برای شناخت هویت واقعی حوزه کتابداری می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد و با این‌که در دوره جدید مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حرکت‌های مثبتی در این زمینه دیده شده، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی در پیش داریم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها