شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
تسخیر خیابان‌های آمریکا به روایت نوام چامسکی/ شرح نخستین واکنش مردم به 30 سال تضاد طبقاتی

«تسخیر خیابان‌های آمریکا: از وال استریت تا مین استریت» نوشته نوام چامسکی، متفکر آمریکایی و از منتقدان مشهور سیاست‌های دولت آمریکا، با ترجمه ضیاالدین خسروشاهی از سوی نشر هونار منتشر شد.

 آفرین ذبیح‌مند، مدیر مسئول نشر هونار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: کتاب «تسخیر خیابان‌های آمریکا» با عنوان اصلی OCCUPY نوشته نوام چامسکی، فیلسوف و نظریه‌پرداز شهیر آمریکایی و یکی از منتقدان اصلی حکومت آمریکاست. مترجم این کتاب نیز دکتر ضیاءالدین خسروشاهی است که پیشتر چند کتاب دیگر چامسکی، از جمله «کنترل رسانه» را نیز ترجمه کرده بود.
 
وی افزود: جنبش ضد سرمایه‌داری موسوم به تسخیر خیابان‌های امریکا اوج اعتراضات مردم آمریکا علیه سیاست‌های اقتصادی دولت، در قالب اعتراض‌های خیابانی از تاریخ 17 سپتامبر 2011 در خیابان وال استریت آغاز و تا مارس 2012 در همین محل یعنی قلب تپنده اقتصاد آمریکا ادامه یافت. اعتراض به مسائلی همچون فقر، بیکاری، نفوذ شرکت‌های بزرگ، نابرابری‌های اجتماعی و ... از جمله اهداف آغاز این جنبش اعلام شده بود.

ذبیح‌مند به شعار مهمی که در این جنبش ساخته و در جهان مشهور شد، اشاره کرد و گفت: به اعتقاد معترضان، ثروت و قدرت هنگفتی در اختیار اقلیت صاحب سرمایه، چیزی در حدود یک درصد جامعه، قرار گرفته که علاقه‌ای به بهبود سلامت و اقتصاد دیگر افراد جامعه ندارند. بر همین اساس شعار محوری جنبش «99 در صد در برابر یک در صد» بازتاب جهانی عظیمی پیدا کرد. با این اوصاف از آنجا که شرایط نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی و محرومیت با گذشت بیش از سه سال از آغاز اعتراضات نه تنها بهتر نشده و بلکه بدتر هم شده است، معترضان معتقدند که روح جنبش وال استریت هنوز کاملا زنده است.



مدیر نشر هونار در ادامه با اشاره به این نکته که بسیاری از متفکران و اندیشمندان آمریکایی و اروپایی، از جمله چامسکی، معتقدند که قدرت آمریکا رو به افول است، گفت: نوام چامسکی زبان شناس، نظریه پرداز و اندیشمند آمریکایی از ابتدا از اصلی ترین همراهان این جنبش بود. کتاب کم حجم « تسخیر» که در سال 2012 منتشر شد شامل چند مصاحبه و سخنرانی از اوست که در محل اعتراض ها و برپایی چادرهای معترضان انجام شده است.
 
ذبیح‌مند گفت: چامسکی در این کتاب، جنبش وال‌استریت را «نخستین واکنش مردمی به 30 سال تضاد طبقاتی» در جامعه آمریکا معرفی کرده است. واکنش به نابرابری، فساد اقتصادی و اضمحلال نظام آمریکا که در لایه‌های زیرین جامعه جریان داشتند اما پیش از این کمتر در عرصه عمومی مطرح شده بودند.

 «آمریکای بزرگ و حقوق بشر»، «دمکراسی بازدارنده»، «نظم‌های کهنه و نوین جهانی»، «بازده سپتامبر»، « دهه جنگ سرد: روند جنگ سرد در دهه ۱۹۸۰»، «بهره کشی از مردم»، «سلطه یا بقا: طرح سلطهٔ آمریکایی: نئولیبرالیسم و نظم جهانی»، «کنترل رسانه»، «دولت‌های فرومانده»، «جاه طلبی‌های امپراتوری»، «تلاش آمریکا برای حاکمیت جهانی» و «ایالات شکست خورده: سوء استفاده از قدرت و حمله به دموکراسی» نام شماری دیگر از کتاب‌های ترجمه شده چامسکی در حوزه نقد سیاست‌های ایالات متحده آمریکاست.  
 
اما اصلی‌ترین دلیل اهمیت تفکر چامسکی در سطح جهان، نظریه‌های او در حوزه زبان‌شناسی است. به گونه‌ای که امروزه از چامسکی به عنوان پدر زبان‌شناسی مدرن یاد می‌شود. نظریه معروف چامسکی در این حوزه که انقلابی عظیم در مباحث و تئوری‌های زبان‌شناسی ایجاد کرد، «دستور زایشی و گشتاری» بود.
 
از جمله کتاب‌های منتشر شده چامسکی به زبان فارسی در حوزه زبان‌شناسی نیز می‌توان به این عناوین اشاره کرد:‌ «ساختارهای نحوی»، «جنبه‌هایی از نظریه نحو»، «زبان‌شناسی دکارتی: فصلی از تاریخ تفکر عقلگرا»، «زبان و اندیشه»، «دانش زبان: ماهیت، منشاء و کاربرد آن»  و «زبان و مسائل دانش».
 
«تسخیر خیابان‌های آمریکا: از وال استریت تا مین استریت» نوشته نوام چامسکی و ترجمه ضیاالدین خسروشاهی با شمارگان هزار و 200 نسخه، 99 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات هونار روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    ترجمه و نشر کتابهایی از این دست، که دیگران را در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان قرار می دهد، بسیار ستودنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها