پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
باباچاهی: «هزار خورشید تابان» خالد حسینی را بخوانید

علی باباچاهی گفت: برای تعطیلات آخر هفته خواندن رمان «هزار خورشید تابان» نوشته خالد حسینی با ترجمه مهدی غبرایی را به خوانندگان پیشنهاد می‌کنم. این رمان ظلمی را که در جامعه به زن روا داشته می‌شود به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) باباچاهی گفت: این رمان طبق معمول رنگ فقری را که جامعه افغانستان به خود گرفته نشان می‌دهد و مساله قدرت‌محوری فرد را نشان می‌دهد. این قدرت محوری به نوعی تعریفی است که میشل فوکو از قدرت دارد و می‌گوید قدرت لزوماً به این معنا نیست که دولت‌ها و حکومت‌ها اعمال می‌کنند.
 
شاعر مجموعه شعر «عقل عذابم می‌دهد» یادآور شد: قدرتی که در این کتاب به میان می‌آید از جنس قدرتی است که معلم بر شاگرد، پزشک بر بیمار و پدر بر فرزند دارد. قدرتی که در این کتاب پی می‌گیریم قدرتی است که مذکر دمار از جنس مخالف خود درمی‌آورد و کسی را که می‌تواند همراه او باشد روایت می‌کند.
 
این شاعر توضیح داد: خالد حسینی در این رمان چهره فقر را به وحشت‌بار‌ترین و مشمئز کننده‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد و نکته برجسته‌ای که ما می‌بینیم به تعبیر سیمین دو بووار جنس دوم است که در این کتاب ساکت نمی‌ماند.
 


وی ادامه داد: ضمن همه ظلم‌هایی که به زن روا داشته می‌شود ولی ما یکجا شاهد فوران یک زن برای رهایی از جنس مخالف خودش یعنی جنس مذکر هستیم. او که از سوی عنصر مذکر مورد سرکوب قرار گرفته دست به قتل می‌زند. زن دیگری که دوست این خانم است وارد ماجرا می‌شود و تمام مسوولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد و وقتی دادگاه تشکیل می‌شود قاضی به او می‌گوید: می‌دانم که تو اهل شرارت نیستی.
 
باباچاهی اضافه کرد: قاضی می‌گوید من جواب خدا و پیغمبر را چه بدهم و در آنجا شفقت قاضی زیر سستی قانون قرار می‌گیرد.
 
کتاب «هزار خورشید تابان» از سوی نشر ثالث راهی بازار کتاب شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها