دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
بررسی وضعیت تولید و مصرف کاغذ باطله در شماره جدید «صنعت چاپ»

سیصد و نود و هشتمین شماره ماهنامه فنی، مهندسی صنعت چاپ با محوریت تحولات تازه در بسته‌بندی و کارتن‌سازی این صنعت منتشر شد. این شماره در مقاله‌ای با موضوع «بازیافت کاغذ» به بررسی وضعیت تولید و مصرف کاغذ باطله در ایران و جهان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شماره 398 ماهنامه فنی مهندسی صنعت چاپ در دی‌ماه، در قالب یادداشت، گزارش، گفت‌‎وگو، مطالب و مقالات علمی، به انعکاس نظرات اهالی صنعت چاپ درباره مسائل و چالش‌های پیش روی حوزه بسته‌بندی و صنعت کارتن پرداخته که در قالب این مطالب از «نامرغوب بودن خمیر حاصل از بازیافت کاغذ برای تولید کارتن» صحبت شده است.

کیفیت کاغذهای باطله برای بازیافت، عیار استاندارد جهانی آن و حجم اقتصاد این رشته صنعتی موضوعی است که در مقاله‌ای از عبدالله نریمانی، قاسم اسدپور و مجتبی گلی با عنوان «بازیافت کاغذ: یک صنعت بزرگ، یک اقتصاد بزرگتر!» به آن پرداخته شده است.

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «یکی از اجزای تشکیل دهنده زباله‌های شهری کاغذ و مقوا می‌باشد که درصد قابل توجهی را شامل می‌شود، بنابر این عدم توجه به کاغذ، مقوا و بازیافت آن باعث هدر رفتن سرمایه ملی و همچنین باعث ضرر و زیان به محیط زیست و از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود، که خود اثرات دیگری برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت. مصارف مختلف امور کاغذی در امور تحریر، بهداشتی، تزئینات و دکوراسیون و به ویژه چاپ و بسته‌بندی به نحوی روزافزون نیاز محصولات سلولزی را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر درآورده است.

در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع طبیعی و جلوگیری از اثرات تخریب محیط زیست، بازیافت کاغذ از کاغذ‌های زباله، مورد توجه قرار گرفته است. کاغذ پس از مواد جامد فسادپذیر و قابل کمپوست، دومین جزء با ارزش و قابل بازیافت زباله است.»
 
وضعیت تولید و مصرف کاغذ باطله در ایران و جهان
در سال 1990 تولید جهانی خمیر و کاغذ 237 میلیون تن و مصرف کاغذ باطله85 میلیون تن بوده که تقریبا 35 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. اما در سال 2009  از میزان 359.3 میلیون تن تولید جهانی خمیر کاغذ، 181.6 میلیون تن آن مربوط به مصرف کاغذ باطله (میزان تولید خمیر کاغذ از کاغذ باطله) بوده است.

نرخ مصرف کاغذ بازیافتی در جهان برابر با 50.6 درصد بوده است (2009) این در صورتی است که نرخ مصرف کاغذهای بازیافتی در سال‌های 1999، 2000 و 2004 به ترتیب برابر 41.8 درصد، 44 درصد و 45.4 درصد بوده است.

بر اساس آمار fao از مقدار 359.3 میلیون تن خمیر کاغذ تولید شده در سال 2009، 181.6 میلیون تن آن خمیر بازیافتی (50.6 درصد)، 118.7 میلیون تن خمیر شیمیایی چوب (33 درصد)، 28.5 میلیون تن خمیر مکانیکی چوب (7.9 درصد)، 3.6 میلیون تن خمیر حل شونده (1 درصد)، 17.8 میلیون تن خمیر الیاف دیگر (5 درصد) تشکیل داده است.

در سال 2009 نرخ کاغذهای بازیافت در ایران، اروپا و جهان، به ترتیب برابر با 11 درصد، 66 درصد و 50.6 درصد بوده که این نرخ مصرف در کشورهای عمده تولید کننده کاغذ در دنیا بدین ترتیب بوده است: سوئیس 87.6 درصد، آلمان 83.5 درصد، ژاپن 73.9 درصد، سوئد 73.7 درصد، فنلاند 71.4، آمریکا 63.4 درصد، ایتالیا 63 درصد رشد مصرف کاغذهای بازیافتی 3.1 درصد خواهد بود که این رقم از میزان رشد تولید کاغذ (2.2 درصد) بیشتر است.»


                                                                                               
مزایای 9 گانه بازیافت کاغذ
همچنین بخش دیگری از این مقاله به ارائه مزایا و فواید بازیافت کاغذ اختصاص دارد. در این بخش درباره این فواید می‌خوانیم:

1. جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی و حفظ سرمایه و منابع از طریق جلوگیری از واردات و ایجاد درآمد حاصل از فروش مواد بازیافت
2. کاهش مصرف انرژی و ذخیره کردن آن و صرفه‌جویی در مصرف موارد اولیه و حفظ مواد طبیعی برای نسل‌های آینده و اصلاح الگوی مصرف
3. جلوگیری از آلودگی محیط زیست برای ساخت محصولات از مواد اولیه و کاهش ورود مواد آلاینده به محیط زیست به عنوان زباله
4. کاهش نیاز به مکان‌های دفن زباله  و بی‌نیازی از دستگاه‌های زباله‌سوز
5. تشویق و گستردگی فناوری سبز
6. ایجاد شغل‌های جدید در قالب ایجاد کارگاه‌های جمع‌آوری، خرید، فروش، توزیع و استفاده از کاغذ و مقوای بازیافتی
7. ساختن کارخانه‌ای که مواد اولیه آن از کاغذ بازیافتی باشد، 50 تا 80 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود.
8. بازیافت هرتن کاغذ از قطع 17 اصله درخت جلوگیری می‌کند.
9. در محل دفن کاغذ و مقوا گاز متان تولید می‌شود که در شمار گازهای گلخانه‌ای قرار دارد و با پدیده گرمایش جهانی در ارتباط است.
 
شماره 398 «ماهنامه صنعت چاپ» به صاحب امتيازی و مديرمسئولی مرتضی کریمیان به قیمت سه‌هزار تومان در 196 صفحه منتشر شده ‌است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها