چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
انتشار مجلد تازه «کتابشناسی ماه» با فصل‌بندی جدید و تفکیک کتاب‌های چاپ اول

مجلد جدید مجموعه «کتابشناسی ماه» با هدف تسهیل دسترسی مخاطبان مختلف به اطلاعات کتابشناختی این مجموعه، با تغییراتی چون ارائه اطلاعات در سه فصل «بزرگسالان»، «کودک و نوجوان» و «کمک درسی و آموزشی» و همچنین اضافه شدن دو زیر مجموعه «چاپ اول» و «باز چاپ» در فصل‌های آن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «کتابشناسی ماه» که به همت موسسه خانه کتاب ایران و زیر نظر سیدفرید قاسمی منتشر می‌شود، دربر دارنده تمام کتاب‌های منتشر شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اين مجموعه که افزون بر كتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، كتاب‌هایی با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، گزارش‌های تحقيقاتی، چاپ كرده‌های به روش اُفست، آزمون‌نامه‌ها و كتاب‌های كمک درسی، آموزشی، نقشه‌ها و اطلس‌ها را نيز دربرمی‌گيرد، در جدیدترین شماره خود که به کتاب‌های منتشر شده در مهر ماه اختصاص دارد، با تغییراتی مهم همراه بوده است.

در شماره‌های پیشین «کتابشناسی ماه» که به کتاب‌های منتشر شده در نیمه اول سال جاری اختصاص داشت، اطلاعات در ده شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی و ارائه شده بودند که در جدیدترین شماره این مجموعه در مهرماه، اطلاعات کتابشناختی ذیل سه فصل کلی «بزرگسالان»، «کودک و نوجوان» و «کمک درسی و آموزشی» ارائه شده که بدین ترتیب دسترسی محققان، پژوهشگران و سایر مخاطبان این مجموعه به اطلاعات کتابشناختی مورد نظر خود، آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

همچنین تفکیک کتاب‌های «چاپ اول» و «باز چاپ» دیگر تغییر ایجاد شده در شماره جدید «کتابشناسی ماه» است؛ بطوریکه در فصل اول و دوم شماره مهر ماه که به کتاب‌های «عمومی» و «کودک و نوجوان» اختصاص دارد، دو زیر مجموعه «چاپ اول» و «باز چاپ» درنظر گرفته شده تا ضمن آگاهی علاقمندان کتاب از کتاب‌های منتشر شده هر ماه - در بخشی مجزا -، راهنمایی جامع برای تکمیل و به روز کردن منابع  کتابخانه‌ها و سایر نهادها و موسسات مرتبط با حوزه کتاب باشد.

همچنین در فصل سوم، کتاب‌های «کمک درسی و آموزشی» در دو رده مجزا عرضه می‌شود که بخش دوم این فصل به کتاب‌های کمک درسی و آموزشیِ کودک و نوجوان اختصاص دارد.

اما محتوای این مجموعه همچون شماره‌های پیشین بر اساس خلاصه سوم نسخه بیستم نظام رده بندی دهدهی دیویی طبقه بندی شده است و برای موضوع‌های اسلام، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران از گسترش‌های نظام دهدهی دیویی ایران استفاده شده است. بنابر این کتاب‌ها در ده شاخه اصلی رده بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتیب شماره رده دیویی، ترتیب یافته‌اند.

لازم به ذکر است کتابشناسی ماه ویژه مهر 1393، در 636 صفحه و به بهای 15 هزار تومان از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها