سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
6 چهره پیشکسوت تاریخ شفاهی ایران تجلیل شدند

چهار جلد از مجموعه 50 جلدی تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم رونمایی شد. در این مراسم از علیرضا کمره‌ای، مرتضی نورایی، محسن کاظمی، حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه‌، حجت الاسلام سعید فخرزاده و حسین دهباشی با اهدای لوح، قدرانی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این مراسم از چهار جلد از مجموعه 50 جلدی تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم رونمایی شد. «حکمت و سیاست» خاطرات دکتر سید حسین نصر، «فرماندهی و نافرمانی» خاطرات سپهبد خلبان شاپور آذربرزین، «آیندگان و روندگان» خاطرات داریوش همایون و «اقتصاد و امنیت» خاطرات علینقی عالیخانی کتاب‌هایی بودند که در این مراسم رونمایی شدند.




در این مراسم علاوه بر رونمایی از این مجموعه کتاب‌ها از شش چهره فعال و پیشکسوت در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

علیرضا کمره‌ای، مدیر واحد پژوهش و تحقیقات ادبیات پایداری و نویسنده کتاب‌هایی نظیر «نامه‌های فهیمه»، «اثرنشان». تدریس ادبیات، متون کهن و مباحث تاریخ‌شناسی از جمله فعالیت‌های او بوده است.

دکتر مرتضی نورایی، چهره علمی در موضوعات تاریخ شفاهی و عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان است.

محسن کاظمی، نویسنده، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و از فعالان عرصه خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی به شمار می‌رود. خاطرات احمد احمد، خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ و خاطرات عزت شاهی از جمله آثار او هستند.




حجت‌الاسلام عبدالمجید معادیخواه‌ نیز علاوه‌ بر فعالیت‌های‌ سیاسی‌ در حوزه پژوهش‌ و تاریخ‌پژوهی فعال بوده و چندین‌ اثر از جمله «شکوه‌ تنهایی‌ در سکوت‌ ربذه‌،‌ ابوذر غفاری»، «خط‌ و فرهنگ‌ حکومت‌ اسلامی»‌ و «خط‌ و فرهنگ‌ رژیم‌های‌ استکباری‌« را به‌ رشته‌‌ تحریر درآورده‌ است.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و یکی از پیشروان ثبت خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس بوده است.

‌حسین دهباشی نیز تاریخ‌پژوه و مستندساز، سرپرست پروژه تاریخ شفاهی در عصر پهلوی دوم و مسئول دفتر تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

مراسم رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری سه‌شنبه 25 آذرماه همزمان با آغاز هفته پژوهش در مرکز همایش‌های اسناد کتابخانه ملی برگزار شد.

* در این باره بخوانید:

صالحی‌امیری: خیانت است اگر مورخان جنایت‌های رژیم پهلوی را مکتوب نکنند/100 هزار برگ سند پشتوانه پروژه تاریخ شفاهی پهلوی دوم

حسام‌الدین آشنا: صداوسیما اجازه ندهد پروژه تاریخ شفاهی دستاویزی برای جنگ‌های کوچک شود/ تاریخ‌نگاران بزرگترین خادمان جامعه بشریت هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها