یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
نشانه‌شناسی فرهنگی 30 سال ادبیات نمایشی ایران

«نشانه‌شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران: از 1300 تا 1330» با پژوهش و نگارش رامتین شهبازی منتشر شد. نویسنده در این کتاب با استفاده از رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی 30 سال ادبیات نمایشی ایران را بررسی و تحلیل کرده است.

رامتین شهبازی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در کتاب «نشانه شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران» از منظر نشانه شناسی فرهنگی ادبیات و تئاتر ایران در بین سال‌های 1300 تا 1330 را مورد بررسی قرار داده‌ام. این کتاب به تازگی از سوی نشر علم در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

وی افزود: تاکنون در فضای نشر ایران صرفا کتاب‌های تئوریک حوزه نشانه شناسی فرهنگی منتشر شده‌اند. به‌عبارتی، پیش از این کتاب، هیچ پژوهش دیگری که به بررسی ادبیات یا هنر ایران از منظر نشانه شناسی فرهنگی اختصاص داشته باشد منتشر نشده بود.

شهبازی در ادامه با اشاره به این نکته که «نشانه‌شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران» نخستین کتاب کاربردی در حوزه نشانه‌شناسی فرهنگی است گفت: من در جست‌وجویی که پیش از نگارش این کتاب انجام دادم، متوجه شدم که جز نبودن کتاب، تاکنون تنها در یک پایان‌نامه دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد، از نشانه شناسی فرهنگی به عنوان روش تحلیلی استفاده شده بود.

این نویسنده و پژوهشگر در پایان گفت: «نشانه‌شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران» در زمره مجموعه کتاب‌های «زبان شناسی و نشانه شناسی» است که با نظرات استادم دکتر فرزان سجوی در نشر علم منتشر می‌شود. از این مجموعه پیشتر کتاب‌هایی چون «زیبایی شناسی نفی در آثار مالارمه» مرتضی بابک معین، «نشانه شناسی کاربردی» فرزان سجودی، «زبان روزنامه» دائوتا ری و... منتشر شده‌اند.

«نشانه‌شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران» با شمارگان 770 نسخه در 232 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی نشر علم روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
رامتین شهبازی (متولد 1357) روزنامه‌نگار است و مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشي‌اش را از دانشگاه سوره تهران گرفته است. به قلم شهبازی پیشتر کتاب «جستاری در جامعه‌شناسی فيلم: مجموعه مقالات پژوهشی» از سوی نشر افراز منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها