سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
همایش«روش‌شناسي و رهيافت‌هاي بينارشته‌اي» برگزار مي‌شود

همایش «روش شناسي و رهيافت‌هاي بينارشته‌اي» چهارشنبه 12 آذرماه در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود. در اين همايش، کاربست روش‌های علمی در تاریخ‌نگاری بایسته‌های کتب درسی دانشگاهی رشته تاریخ؛ سیاست هویت و سیاست تاریخ بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پژوهشکده تاریخ اسلام همایشی با عنوان «روش‌شناسي و رهيافت‌هاي بينارشته‌اي» را چهارشنبه 12 آذرماه برگزار می‌کند. اين همايش تقويت و گسترش همكاري بينارشته‌اي به ويژه با رشته تاريخ است تا از اين رهگذر محققان ديگر رشته‌ها به سمت روش‌شناسي مطالعات تاريخي سوق يابند و متقابلا محققان رشته تاريخ نيز به استفاده از روش‌هاي علوم ديگر تشويق شوند.

یكي از اهداف برگزاري اين همايش، پرداختن به موضوعات روش‌شناسي مطالعات تاريخي در فضاي همكاري‌هاي ميان رشته‌اي، بين رشته تاريخ و ديگر رشته‌هاست و عبارت «ميان رشته‌اي»، بر رويكردهاي ميان رشته‌اي، چند رشته‌اي، بينارشته‌اي و... مشتمل است. به همين دليل اين همايش تنها منحصر به پژوهشگران رشته تاريخ نيست و طبعاً از حضور محققان ديگر رشته ها كه دغدغه به كارگيري از روش ها و رويكردهاي همسو با رشته تاريخ را دارند، استقبال خواهدشد.

برخی مقاله‌های همایش «روش‌شناسي و رهيافت‌هاي بينارشته‌اي» عبارتند از «جغرافیاگرایی در تاریخ‌نگاری فرناندبرودل، کاربست روش‌های علمی در تاریخ نگاری» (دکتر یاسمین یاری)، «کاربست روش‌های علمی در تاریخ‌نگاری»(حسینعلی نوذری)، «علم یا شبه علم (آسیب شناسی علوم انسانی در ایران)»(دکتر احمد گل‌محمدی).

 سایر عناوین مقاله‌های این همایش نیز شامل «تاریخ فکری و تاریخ‌نگاری»(دکتر عباس منوچهری)، «تاریخ‌نگاری هشام حفیظ: رهیافت بین رشته‌ای با تمرکز بر جغرافیای تاریخی» (دکتر عبدالله ناصری)، «نقشه خوانی؛ رهیافتی نو در مطالعات تاریخی» (مریم ثقفی) و «بایسته‌های کتب درسی دانشگاهی رشته تاریخ؛ سیاست هویت و سیاست تاریخ»(دکتر زهیر صیامیان) است.
 
این همایش از ساعت 9 تا 18 (چهارشنبه 12 آذرماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان شهید عباسپور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها