چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
بزرگداشت بدرالزمان‌ قریب، زبان‌شناس و سُغدی‌پژوه

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بزرگداشت دکتر بدرالزمان‌ قریب، زبان‌شناس و سُغدی‌پژوه برجسته را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به منظور پاسداشت، تعظیم و تکریم از مفاخر علمی- فرهنگی ایران اسلامی، مراسم بزرگداشت بانوی‌ دانشمند دکتر بدرالزمان‌ قریب، زبان‌شناس و سُغدی‌پژوه برجسته، استاد دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی را با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش برگزار می‌کند.

در این نشست دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر ژاله آموزگار، پژوهشگر و متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی، دکتر زهره زرشناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر حسن رضایی‌باغ‌بیدی، استاد گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران حضور دارند و درباره بانی‌ نخستین‌ کرسی‌ آموزش‌ زبان‌ سغدی‌ در ایران‌ سخن می‌گویند.






بدرالزمان قریب در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر گذراند. پس از دریافت مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی و گذراندن یک سال در رشته پزشکی در دانشگاه تهران به آمریکا رفت. وی سال ۱۳۴۰ با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و با راهنمایی پروفسور هنینگ به تحقیق پرداخت و پایان‌نامه دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی نوشت.

او پس از بازگشت به ایران در دانشگاه‌های شیراز و تهران به تدریس پرداخت و در حال حاضر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه گویش‌شناسی است. دکتر بدرالزمان قریب در همایش دوم جزو چهره‌های ماندگار ایران شناخته شد. دو کتاب (فرهنگ زبان سُغدی در سال ۱۳۷۴) و (زبان‌های خاموش در سال ۱۳۶۵) از آثار بدرالزمان قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده‌اند.

بزرگداشت دکتر بدرالزمان‌ قریب شنبه 8 آذرماه از ساعت 17 و 30 دقیقه تا 19 و 30 دقیقه  در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، پل امیر بهادر، خیابان سرگرد بشیری، شماره 71 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها