شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
«خودنویس‌های بیچاره» در دست ناشر/روایت نویسنده از فرشته‌هایی که بال ندارند

ژیلا تقی‌زاده می‌گوید به تازگی دو مجموعه داستان را به دست چاپ سپرده که موضوعات هر دو در عین مستقل بودن، ساختار پیوسته‌ای دارند. «فرشتگان بال ندارند» و «خودنویس‌های بیچاره» نام این دو مجموعه داستان است.

تقی‌زاده درباره تازه‌ترین آثارش به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مجموعه داستان کوتاهی با نام «فرشتگان بال ندارند» برای انتشار در نشر حوض نقره دارم که موضوعات آن به هم پیوسته است. هر چند هر داستان برای خود مستقل است، ولی شخصیت‌های فرعی یک داستان، در داستان دیگر یا به شخصیتی اصلی تبدیل می‌شوند یا نقش موثری پیدا می‌کنند و خواننده اگر کتاب را به طور کامل مطالعه کند، از ارتباط میان شخصیت‌های اصلی و فرعی در داستان‌های مختلف آگاه می‌شود.

وی درباره نام این کتاب گفت: هر شخصی در زندگی‌اش فرشته‌ای دارد، که بال ندارد بلکه یک انسان است. این فرشته‌ها با خوبی‌ها و بدی‌هایشان می‌توانند در زندگی افراد تحول ایجاد کنند. حتی گاهی فرشته‌ها افراد بدی هستند که موجب می‌شوند، فرد یک بار تصمیمی جدی در زندگی‌اش بگیرد و اهدافش را از نو تعیین و سبک جدید زندگی‌اش را آغاز کند.

این نقاش و گرافیست همچنین گفت: مجموعه داستان پیوسته‌ای نیز با نام «خودنویس‌های بیچاره» به نشر حوض نقره برای چاپ ارسال کرده‌ام که در آن درباره ارتباط افراد با اشیاء دوست‌داشتنی‌شان صحبت می‌شود.

وی درباره چگونگی ارتباط میان افراد و اشیاء گفت: این ارتباط‌ها غیرعادی و عجیب نیستند. شاید شما هم در میان دوستان و آشنایانتان کسانی را بشناسید که مثلا با ماشین خود ارتباط دوستانه دارند. حتی اگر یک روز حال خودشان خوب نباشد، ماشینشان هم خراب می‌شود. البته چنین روابطی گاهی باعث ایجاد لطیفه‌هایی شیرین می‌شود. در «خودنویس‌های بیچاره» نیز مایه‌های طنز  وجود دارد.

وی درباره جدیدترین کتابش که در حال بازبینی و اصلاح آن است، گفت: من در برهه‌ای کسالتی داشتم که موجب شد به نوشتن کتابی با نام «به اندازه یک نقطه» روی آورم. آن زمان در عکس‌برداری‌های پزشکی بیماری من به شکل نقطه ریز نشان داده می‌شد و من کم کم با آن نقطه ارتباط برقرار کردم و حتی برای آن نوشتم.

وی درباره محتوای «به اندازه یک نقطه» گفت: این کتاب روزنگاری‌هایی است که با تاریخ و ساعت توصیف می‌شوند. با این تفاوت که فضایی شاعرانه و سوررئال دارند. بنابراین، هر صفحه از این کتاب، با صفحه دیگر متفاوت است. علاوه بر این، در هر روزنوشت با اتفاقاتی که برای برخی  آشنایان و دوستانم رخ داده، خرده داستان‌هایی ساخته‌ام که فکر می کنم به جذابیت اثر می‌افزاید.
 
ژیلا تقی‌زاده متولد تهران و دانش‌آموخته رشته گرافیک است. او در حوزه گرافیک، تصویرسازی، نقاشی، طراحی لباس و صحنه و عروسک نمایشی و ادبیات داستانی فعالیت می‌کند. رمان «جیبی پر از بادام و ماه» از نشر حوض نقره (1387)، مجموعه داستان کوتاه «لباس آبی روی بند رخت» از نشر نی (1388)، رمان کهنه رباط از کتابسرای تندیس (1389)، مجموعه داستان «من با یه پریزاد دوستم» از نشر قطره (1391)، مجموعه داستان «خودنویس‌های بیچاره» از نشر حوض نقره (1393)، مجموعه داستان «سهم من از دریا» از نشر نیستان (1393) از جمله آثار اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها