چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
روستاهای بالای 1500 نفر، كتابخانه‌دار می‌شوند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد توسعه كتابخانه‌های روستایی و ساخت كتابخانه در تمام روستاها با جمعیت بالای 1500 نفر را در دستور كار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علیرضا مختارپور با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره «روستاهای دوستدار كتاب»، درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه کتابخانه‌های روستایی اظهار کرد: توسعه كتابخانه‌های روستایی همواره در راس برنامه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور بوده است و مطابق نقشه راه توسعه كتابخانه‌های عمومی، برای روستاهایی با جمعیت كمتر از 500 نفر جمعیت، صرفا مجوز كتابخانه عمومی مستقل، برای روستاهایی با جمعیت بین 500 تا1500 نفر جمعیت، مجوز كتابخانه مشاركتی یا مستقل و برای روستاهایی با جمعیت بیش از 1500 نفر جمعیت، مجوز كتابخانه نهادی، مشاركتی یا مستقل صادر می‌كند.

وی افزود: همچنین نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور برای روستاهای بالای 4000 نفر، نیروی تمام‌وقت جذب می‌كند که به‌تازگی با صدور بخشنامه‌ای با هدف تقویت نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی روستایی، حداقل دستمُزد كتابداران این کتابخانه‌ها را نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. 

مختارپور با بیان این‌كه 18 درصد كتابخانه‌های عمومی كشور روستایی هستند، افزود: در مجموع 466 باب كتابخانه روستایی نهادی، 149 كتابخانه مشاركتی و یک باب كتابخانه مستقل روستایی تحت پوشش نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور هستند؛ یعنی در مجموع، نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور 616 باب كتابخانه روستایی را تحت پوشش خود دارد که با توجه به برنامه نهاد  مبنی بر «راه‌اندازی كتابخانه در روستاهای با جمعیت بیش از 1500 نفر» این امر در حال پیگیری است. 

وی در عین حال به مشكلات راه‌اندازی كتابخانه روستایی اشاره كرد و گفت: نبود ساختمان مناسب كتابخانه، كمبود تخصیص بودجه و اعتبارات لازم توسط دستگاه‌های مختلف برای ساخت كتابخانه در مناطق روستایی، كمبود نیروی انسانی تحصیلكرده متخصص كتابداری، فقدان اینترنت و زیرساخت‌های لازم در بسیاری از مناطق روستاها و پراكندگی و صعب‌العبور بودن برخی روستا‌ها از مشكلات نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور برای توسعه كتابخانه‌های روستایی به شمار می‌آیند.

مختارپور با بیان این‌که بدون تردید خصوصیات منطقه‌ای و استانی در توسعه كتابخانه‌های عمومی تاثیر مستقیمی دارد، افزود: توسعه كتابخانه‌های روستایی در مناطق صعب‌العبور و با بدی آب و هوا، معمولاً با كُندی صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل كمتر توسعه‌یافتگی این مناطق‌، افتتاح یا حتی اداره كتابخانه‌های روستایی در این مناطق امری بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در بسیاری از این مناطق اینترنت، به‌عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل و پارامترهای توسعه كتابخانه‌ها، وجود ندارد. همچنین در مناطق كمتر توسعه‌یافته‌، نیروی انسانی متخصص كمتر یافت می‌شود و این خود تاثیر بسیاری در كُندی روند توسعه كتابخانه‌های روستایی خواهد داشت. 

دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور افزود: در مجموع استقبال روستاییان از كتابخانه‌های روستایی، رضایت‌بخش است. البته این امر در تمام مناطق یكسان نیست چرا كه در برخی مناطق در اثر مهاجرت و كاهش جمعیت عملاً مراجعه به كتابخانه‌های عمومی كاهش یافته است. همچنین مولفه‌هایی مانند وضعیت آب و هوا (فصل) و نیز ایام سال تحصیلی، در مراجعه ساكنان روستاها به كتابخانه‌های روستایی تاثیرگذار هستند. باتوجه به این‌كه در روستاها، فضاهای كالبدی فرهنگی، به كتابخانه‌ها و مساجد خلاصه می‌شوند، در اغلب موارد استقبال و توجه به این اماكن قابل توجه و چشمگیر است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • فاطمه کریم زاده ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    سلام. به نظر می رسد در زمینه ی راه اندازی کتابخانه در روستاها سالهاست به گفتن اکتغا شده و کار خاص قابل لمسی صورت نگرفته است. بنده از آنجایی که دغدغه ی کمبود سرانه ی مطالعه را داشتم و از آنجاییکه معتقدم وجود کتابخانه در روستاها می تواند بستر مناسبی برای توسعه ی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و کمک به رفع بسیاری از دغدغه های امروز مردم و دولت در زمینه های گوناگون از جمله محیط زیست، سلامت جامعه، بحران آب، ناآگاهی های عمومی مردم روستاها از واقعیت مسایل جاری کشور باشد، برای راه اندازی کتاتبخانه ای در روستای محل سکونت خود در دوران ریاست جمهور قبلی چندین بار به مسؤلین مختلف مراجعه کردم ولی نتیجه ای جز چند یادداشت و نامه حاصل نشد. مشکل این است که بودجه ای برای راه اندازی نهادهای فرهنگی در روستاها در نظر گرفته نشده و موسس کتابخانه باید تامین تمام هزینه ها از جمله سخت افزار و نرم افزار و آب و برق و اجاره ی مکان و حقوق نیروی انسانی را بر عهده بگیرد و این در بسیاری از روستاها نشدنی است. بنده با کمال میل حاضر بودم بدون دریافت هیچ حق الزحمه ای وظیفه ی اداره ی کتابخانه را برعهده گیرم اما از آنجایکه خود یک تحصیلکردهی بیکار بوده و هستم تامین بقیه ی هزینه ها برایم مقدور نبود و این بود که از خیر انجام چنین کار خیری گذشتم و خلاصه سر خود گرفتم و به امر خطیر بیکاری خود پرداخته و همچنان مشغولم. اگر واقعا اراده ای در دولت تدبیر و امید برای گسترش کتابخانه های روستایی وجود دارد خواهش می کنم در این زمینه بنده را راهنمایی بفرمایید که در این زمینه با تمام توان آماده ی خدمتم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط