چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
تهیه «سند جامع و ملی راهبُردی کتاب» و راه‌اندازی «واحد آموزش عالی در عرصه کتاب ایران»

نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب از اجرای دو طرح جدید در اين موسسه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک «سند جامع و ملی راهبُردی کتاب» تهیه و تدوین مي‌شود و زمینه‌ راه‌اندازی «واحد آموزش عالی، علمی و کاربردی در عرصه کتاب ایران» را هم فراهم خواهيم كرد.

میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دراین‌باره اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های مؤسسه خانه کتاب، نگاه فراگیر، غیر بخشی و جامع به عرصه نشر، به‌ویژه کتاب است؛ به این معنا که برای این موسسه، تمام ابعاد کتاب و اهل‌قلم اهمیت دارند.

وی ضمن تأکید بر اینکه همه جریان‌هاي مربوط به کتاب، مورد توجه موسسه خانه کتاب است گفت: به دنبال رشد کمی و کیفی برنامه‌ها و طرح‌های خود هستیم، اما متأسفانه برخی نگاه‌های کمیت‌گرا از سوی نهاد‌ها و مراکز مختلف، باعث شده است که بحران‌های کیفی در عرصه کتاب ایران به نقطه هشدار برسد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: یکی از خلأهای بزرگ عرصه کتاب ایران، نبود، کمبود یا ضعف اسناد بالادستی است. کشور ما در عرصه فرهنگ، اسناد بالادستی نسبتاً متعددی دارد اما متأسفانه در عرصه تخصصی کتاب چنین اسنادی به چشم نمی‌خورد.

دكتر میرزایی ادامه داد: در این راستا مؤسسه خانه کتاب به‌عنوان تنها موسسه فراگیر و غیر بخشی در عرصه کتاب و با توجه به دربرداشتن زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی کتاب، اقدام به تهیه و تدوین اسناد بالادستی پیشنهادی در عرصه کتاب کرده و براي تحقق این مهم، کارگروه‌هایی را در خانه کتاب تشکیل داده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب توضیح داد: متأسفانه نهادهای مرتبط با کتاب (چه نهادهای دولتی و چه نهادهای خصوصی) به‌صورت جزئی و جزیره‌ای فعالیت می‌کنند. درنتیجه هماهنگی، یکپارچگی و ارتباط اُرگانیک میان این نهادها مشاهده نمی‌شود که علت اصلی آن نبود همین نظام جامع و اسناد بالادستی در عرصه کتاب است.

وی عنوان کرد: این اسناد بالادستی پیشنهادی (سند جامع و ملی راهبردی کتاب) به‌زودی آماده و برای بررسی و تأیید به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی نهادهای بالاتر به‌منظور تصحیح و بررسی ارائه خواهند شد.

ایجاد واحد آموزش عالی، علمی و کاربردی در عرصه کتاب ایران

میرزایی با اشاره به دومین طرح جدید این مؤسسه گفت: یکی دیگر از علل اصلی رکود کتاب در ایران، ضعف کمی و کیفی صنعت نشر در کشور، ضعف مهارتی، دانشی و مدیریتی منابع انسانی مرتبط با کتاب و نشر است. همین موضوع باعث شده است که فنون و تکنیک‌های پیشرفته صنعت نشر جهان، در ایران کمتر دیده شود.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب بابیان این‌که متأسفانه فضای حاکم بر مسائل مدیریتی عرصه کتاب، باعث شده است از مهارت‌افزایی مدیریت‌ها غافل شویم گفت: در این راستا مؤسسه خانه کتاب در نظر دارد با راه‌اندازی «واحد آموزش عالی، علمی و کاربردی در عرصه کتاب ایران» در محل خانه کتاب، به افرادی که در شاخه‌های مختلف کتاب فعالیت می‌کنند، آموزش‌های لازم را براي مهارت‌افزایی ارائه کند.

وی توضیح داد: مؤسسه خانه کتاب در این راستا و با راه‌اندازی این مجموعه، می‌تواند در فضای علمی و کاربردی در رشته‌های ویراستاری، نشر، صفحه‌آرایی، نقد، تدوینگری، تحقیق و پژوهش و سایر رشته‌های مرتبط دانشجو بپذیرد.

میرزایی بابیان این‌که خانه كتاب دنبال آموزش و تربیت نیروهای فعال در عرصه کتاب و نشر است افزود: مؤسسه خانه کتاب اقدامات لازم برای راه‌اندازی این واحد علمی را انجام داده است. تصور می‌کنم تا 2 ماه دیگر طرح نهایی این موضوع آماده ارائه به هیات‌امنای موسسه خانه کتاب و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط